Dziś zmieniła się jedna z przesłanek odrzucenia ofert – sprawdź, co musisz wiedzieć

Stan prawny na dzień: 28.08.2018
e52a4323d4a73f11c8dcab9380f4896a1d8a7cb6-small

Jeśli przyjęcie oferty naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, w tym bezpieczeństwo podmiotów objętych jednolitym wykazem obiektów, instalacji, urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 5b ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1401), zamawiający ma obowiązek ją odrzucić. Wyjątkiem jest sytuacja, w której bezpieczeństwo lub interes można zagwarantować w inny sposób. Zmiana jest ważna szczególnie dla tych podmiotów zamawiających, które zostały powiadomione, iż w przywołanym jednolitym wykazie ujęto obiekt, którego są właścicielami bądź posiadaczami.

Dnia 28 sierpnia br. zaczyna obowiązywać art. 89 ust. 1 pkt 7d ustawy Pzp w nowym brzmieniu a to za sprawą art. 80 ustawy z 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 1560), który wszedł w życie w tym samym dniu. Zamawiający mają jednak obowiązek stosować omawianą regulację także w postępowaniach, które są już w toku. Liczy się tu chwila dokonywania czynności oceny ofert i podjęcie decyzji o odrzuceniu oferty (bądź uznaniu jej za niepodlegającą odrzuceniu) zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy Pzp.

Wykaz, o którym mowa w przepisie, sporządza Dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa i jest on niejawny. Dyrektor informuje jednak zamawiających o ujęciu w wykazie obiektów, instalacji lub urządzeń, których są właścicielami, posiadaczami samoistnymi bądź zależnymi.

Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie WWW wskazuje, że zamawiający, podejmując w opisanej sytuacji decyzję o odrzuceniu oferty, będzie zobowiązany wykazać, iż:

1)      realizacja rozwiązań przyjętych w ofercie powodowałaby naruszenie bezpieczeństwa obiektów infrastruktury krytycznej objętej wykazem,

2)      naruszenie to ma związek z naruszeniem bezpieczeństwa publicznego lub istotnego interesu bezpieczeństwa państwa,

3)      bezpieczeństwa publicznego lub istotnego interesu bezpieczeństwa państwa nie można zagwarantować w inny sposób, niż przez odrzucenie oferty zawierającej rozwiązania prowadzące do naruszenia bezpieczeństwa podmiotów.

Źródło:

Omówienie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...