odrzucenie oferty

Pominięcie rubryki w kosztorysie nie zawsze zmusi do odrzucenia oferty

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie na wykonanie robót budowlanych. Odrzucił w nim ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako niezgodną z warunkami zamówienia. W SWZ zamawiający określił wynagrodzenie kosztorysowe, zaś do oferty żądał złożenia kosztorysów ofertowych. Jednocześnie w SWZ zamieszczono zapis o treści: „Pominięcie wiersza, kolumny lub komórki w kosztorysach ofertowych będzie równoznaczne z odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp – jako niezgodnej z SWZ. Pominięcie wiersza, kolumny lub komórki w uproszczonych kosztorysach ofertowych, które są do uzupełnienia na podstawie przedmiaru robót, będzie równoznaczne z odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp – jako niezgodnej z SWZ”.

W odrzuconej na tej podstawie ofercie oferent dołączył kosztorysy ofertowe, z tym że w jednym z nich w sposób niezamierzony pominął jedną z pozycji o wartości pozycji 185 zł. Wartość oferty wyniosła 680.000 zł. Niezamierzone pominięcie polegało na „obcięciu” przy skanowaniu kosztorysów do jednego pliku pdf dolnej części zapisanej strony, przez co ta jedna pozycja nie jest widoczna w całości w podpisanym pliku pdf. Widoczna jest jedynie niewielka górna część druku bez możliwości jej odczytania. Podsumowanie kosztowe kosztorysu uwzględnia tę pozycję w kwocie oferty. Podobnie uwzględniona jest ona w złożonej tabeli elementów scalonych. Zamawiający wskazując na zapisy SWZ odrzucił jednak ofertę. Wykonawca złożył odwołanie, wskazując m.in. na zaniechanie przez zamawiającego wyjaśnienia treści oferty oraz naruszenie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez nieskorzystanie z możliwości poprawienia tzw. innej omyłki. Czy w zaistniałym stanie faktycznym, w szczególności wobec widocznej niezamierzonej pomyłki oferenta i wobec faktu wyceny tej pozycji widocznej w całej kwocie zamówienia zamawiający powinien uwzględnić odwołanie wykonawcy?

  Przesłanki odrzucenia oferty – na co zwrócić szczególną uwagę, by oferta została rozpatrzona przez zamawiającego

Przesłanki odrzucenia oferty wg Prawa zamówień publicznych – na co zwrócić szczególną uwagę

Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy  najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.

W tym artykule
  • Czynność odrzucenia oferty może nastąpić jedynie na podstawie przesłanek odrzucenia oferty określonych w art. 226 ustawy Pzp.
  • Zamawiający, który ocenia przesłankę odrzucenia oferty pod kątem jej wpływu w terminie składania ofert, musi pamiętać, że liczy się także godzina wpływu oferty. Czasem o odrzuceniu oferty decydują sekundy.
  • Należy pamiętać, że przed odrzuceniem oferty wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź podlega z niego wykluczeniu, trzeba przeprowadzić procedurę uzupełnienia dokumentów bądź wyjaśnienia ich treści. Także brak pełnomocnictwa lub wadliwe pełnomocnictwo podlegają procedurze uzupełnienia.
  • Każda oferta podlega ocenie pod kątem błędów w obliczeniu ceny, ale także omyłek, które zamawiający może zgodnie z Pzp skorygować.
  • Przesłanka odrzucenia oferty z powodu niezgodności jej treści z warunkami zamówienia powoduje wiele sporów między wykonawcą a zamawiającym, które często mają swój finał przed KIO i sądem. Mówiąc najogólniej – niezgodność oferty z warunkami zamówienia polega na tym, iż zaoferowany przedmiot nie odpowiada wymogom zamawiającego, np. co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia.

Formalizm procedury PZP na dalszym miejscu przy ocenie ofert

Pytanie:

W SWZ na dostawę mebli w trybie podstawowym widniały następujące zapisy:

  • „Wykonawca dodaje wybrany z dysku i uprzednio podpisany formularz oferty w pierwszym polu »Wypełniony formularz oferty«. W kolejnym polu »Załączniki i inne dokumenty przedstawione w ofercie przez wykonawcę« wykonawca dodaje pozostałe pliki stanowiące ofertę lub składane wraz z ofertą zgodnie z rozdziałem X ust. 4 SWZ”.
  • „W terminie składania ofert określonym w rozdziale XI ust. 1 wykonawca zobowiązany jest złożyć zamawiającemu ofertę zawierającą (poza formularzem oferty udostępnionym przez zamawiającego na platformie i zamieszczonym w podglądzie postępowania w zakładce „Informacje podstawowe”):

a)     Formularz ofertowy (sporządzony wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ) sporządzony pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej (tj. opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym – formularz nie podlega uzupełnieniu na podstawie art. 128 PZP”.

Kilku wykonawców nie złożyło interaktywnego formularza oferty, ale formularz ofertowy przygotowany przez zamawiającego – wypełniony i prawidłowo podpisany. Można odczytać, jakie oświadczenie złożył wykonawca w kontekście kryteriów oceny ofert, tj. za jaką cenę, w jakim terminie i na jaki okres gwarancji. Czy w takim przypadku oferty podlegają odrzuceniu?