Jeżeli wykonawca i zamawiający w różny sposób interpretują postanowienia siwz, a jednocześnie obie interpretacje zapisów są uprawnione, to zastosowanie znajduje art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Zgodnie z jego treścią zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienie publicznego, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 268/20).
Brak możliwości dokonania jednoznacznej oceny ofert pod kątem spełnienia wymagań siwz w zakresie zaoferowanego przedmiotu zamówienia i oceny kryterium stanowi, w ocenie Izby, wadę w postępowaniu, która uniemożliwia zawarcie umowy. Na etapie badania i oceny ofert nie jest możliwe poprawienie opisu przedmiotu zamówienia i kryteriów oceny ofert, a zatem wada jest niemożliwa do usunięcia.
Jedną z zasad udzielenia zamówienia jest konieczność zapewnienia równości wykonawców, która może być zapewniona przez jednoznaczne i przejrzyste, jednakowe dla wszystkich postanowienia siwz, w tym opis kryterium. Sytuacja, w której wykonawcy mogą zaoferować różne asortymenty za różną, nieporównywalną cenę, prowadzi do rozbieżności i braku równości wykonawców w postępowaniu.
Więcej na temat oceny ofert piszemy w dziale Ocena ofert.