Jak umożliwić wykonawcy wizję lokalną?

Stan prawny na dzień: 08.01.2024
Czy na późniejszym etapie postępowania istnieje możliwość zgody na wizję lokalną?

Czy w sytuacji, w której zamawiający nie zawarł w dokumentach zamówienia zapisów dotyczących wizji lokalnej, należy uznać, że nie dopuszcza takiej możliwości? Czy na późniejszym etapie postępowania istnieje możliwość zgody na wizję lokalną? Owszem, ale dopiero po stosownej modyfikacji postanowień SWZ. Szczegóły przeczytasz w opracowaniu.

W przypadku, gdy zamawiający przewiduje możliwość albo, jeżeli jest to konieczne ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia, obowiązek złożenia oferty po odbyciu przez wykonawcę wizji lokalnej lub sprawdzeniu przez wykonawcę dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego, wyznacza terminy składania ofert dłuższe od ustawowych terminów minimalnych, takie by uwzględniały czas niezbędny do zapoznania się przez wykonawców z informacjami koniecznymi do przygotowania oferty.

Informacje dotyczące przeprowadzenia przez wykonawcę wizji lokalnej zamawiający wskazuje w SWZ. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) nie regulują sposobu przeprowadzania wizji lokalnej ani czasu, o który należy wydłużyć termin składania ofert. Zamawiający reguluje te kwestie według własnego uznania w postanowieniach SWZ.

Zamawiający, który chce wprowadzić po wszczęciu postępowania, możliwość dokonania wizji lokalnej przez wykonawców, powinien zmienić zapisy SWZ, dodatkowo wydłużając odpowiednio termin składania ofert.

Jeśli zamawiający jedynie dopuszcza dokonanie wizji lokalnej (nie wymaga jej bezwzględnie), brak jej przeprowadzenia nie będzie stanowić przesłanki odrzucenia oferty w trybie art. 226 ust. 1 pkt 18 ustawy Pzp.

W praktyce wizja lokalna będzie mogła być przeprowadzona przez każdego z wykonawców w innym terminie (na zgłoszenie) lub zorganizowana jako jedno spotkanie w konkretnym terminie, w zależności od woli i możliwości organizacyjnych zamawiającego.

Autor:

Iwona Bujak

Iwona Bujak

Iwona Bujak

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994 roku), pracownik wydziału zamówień publicznych w jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce