Samo zaaprobowanie przez wykonawcę poprawienia omyłek w ofercie, w sytuacji gdy zamawiający nie przedstawił sposobu tej poprawy, a jedynie wskazał zauważone omyłki, nie może zastąpić wyjaśnienia oferty, jeżeli takiego zażądał zamawiający (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 września 2020 r., sygn. akt KIO 1396/20, KIO 2020/20).
Złożenie nowego kosztorysu ofertowego (po upływie terminu na składanie ofert) nie może być potraktowane jako złożenie wyjaśnień, gdyż zamawiający – aby móc nanieść niektóre poprawki – musi znać powody pojawienia się omyłek w ofercie i dokładnie znać sposób ich korekty. Warto pamiętać, że art. 87 ust. 2 ustawy Pzp dotyczący poprawy omyłek jest wyjątkiem od reguły niezmienności ofert po upływie terminu składania ofert, a więc musi być stosowany ściśle i z wielką ostrożnością, zwłaszcza że gospodarzem oferty jest wykonawca i zamawiający nie powinien ingerować w ofertę. Takie rozumienie rzeczy wynika z art. 84 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym wykonawca może, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę.
Więcej o korekcie ofert przeczytasz m.in. w artykułach: