Niedługo po udostępnieniu miniPortalu Urząd Zamówień Publicznych opublikował przykładowe zapisy SWZ dotyczące korzystania z tego narzędzia. Od kiedy uruchomiono platformę e-Zamówienia i można na niej prowadzić procedury zamówieniowe, zamawiający byli zmuszeni zmienić zapisy dokumentów zamówienia. Podpowiadamy, jak zmodyfikować wzory dokumentacji.
Zamawiający, który chce korzystać z platformy e-Zamówienia do komunikacji z wykonawcami, w tym do składania ofert, w celu przygotowania odpowiednich zapisów SWZ w tym zakresie, może skorzystać z komponentu edukacyjnego znajdującego się na platformie pod adresem https://ezamowienia.gov.pl/pl/komponent-edukacyjny/.
Wprawdzie nie ma przygotowanych przez UZP „gotowych” do wykorzystania postanowień SWZ odnośnie do komunikacji elektronicznej, składania ofert (jak to miało miejsce z miniPortalem), ale ww. komponent edukacyjny powinien być w dużym zakresie pomocny. Trzeba wybrać z niego odpowiednie zapisy, a co do szczegółów można odesłać w SWZ do danej interaktywnej instrukcji zawartej na platformie.
Przykładowo zamawiający może zamieścić w SWZ m.in. postanowienia:
„(…) 1. Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi posiadać konto podmiotu »Wykonawca« na Platformie e-Zamówienia. Szczegółowe informacje na temat zakładania kont podmiotów oraz zasady i warunki korzystania z Platformy e-Zamówienia określa »Regulamin Platformy e-Zamówienia«, dostępny na stronie internetowej https://ezamowienia.gov.pl oraz informacje zamieszczone w zakładce »Centrum Pomocy«.
2. Przeglądanie i pobieranie publicznej treści dokumentacji postępowania nie wymaga posiadania konta na Platformie e-Zamówienia ani logowania.
3. Możliwość korzystania w postępowaniu z »Formularzy do komunikacji« w pełnym zakresie wymaga posiadania konta »Wykonawcy« na Platformie e-Zamówienia oraz zalogowania się na Platformie e-Zamówienia. Do korzystania z »Formularzy do komunikacji« służących do zadawania pytań dotyczących treści dokumentów zamówienia (dotyczy w szczególności SWZ) wystarczające jest posiadanie tzw. konta uproszczonego na Platformie e-Zamówienia.
4. Wszystkie wysłane i odebrane w postępowaniu przez Wykonawcę wiadomości widoczne są po zalogowaniu w podglądzie postępowania w zakładce »Komunikacja« (…)”.
Z kolei o tym, jak wykonawcy mają złożyć oferty za pomocą platformy e-Zamówienia zawarto informacje w dokumencie pn. „Oferty, wnioski i prace konkursowe”. Na ich podstawie jako przykładowe można wskazać m.in. następujące postanowienia do SWZ:
„1. Wykonawca przygotowuje ofertę przy pomocy interaktywnego »Formularza ofertowego« udostępnionego przez Zamawiającego na Platformie e-Zamówienia i zamieszczonego w podglądzie postępowania w zakładce »Informacje podstawowe«.
2. Zalogowany Wykonawca używając przycisku »Wypełnij« widocznego pod »Formularzem ofertowym«, jest zobowiązany do zweryfikowania poprawności danych automatycznie pobranych przez system z jego konta i uzupełnienia pozostałych informacji dotyczących wykonawcy/wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (…)”.