KIO o zasadach łączenia potencjałów konsorcjantów

Stan prawny na dzień: 19.06.2018
d7ca1b73943be0cec65d3262f28a1f3e567a22ec-small

Istotą wspólnego ubiegania się o zamówienie jest łączenie potencjałów kilku wykonawców, które w sumie pozwalają wykazać fakt dysponowania kwalifikacjami odpowiednimi w stosunku do przedmiotu zamówienia. Przepisy wynikające z art. 23 ust. 5 ustawy Pzp pozwalają w szczególny sposób ustalić sposób potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu w przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie. Stanowią one jednak wyjątek od reguły wynikającej z art. 23 ust. 1–3 ustawy Pzp ustanawiającej uprawnienie wykonawców do kumulowania zasobów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu (wyrok z 19 lutego 2018 r., sygn. akt KIO 207/18, KIO 221/18).

Zamawiający postawił w procedurze warunek, zgodnie z którym wykonawca miał wykazać się należytym wykonaniem lub wykonywaniem jednej usługi przewozu o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym świadczonej autobusami – w liczbie minimum 2 mln wozokilometrów.

Przy czym liczba wozokilometrów miała być osiągnięta:

  • w ciągu maksymalnie jednego roku świadczenia usługi,
  • na podstawie maksymalnie trzech umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zawartych z organizatorami publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2136).

To zdaniem Izby oznacza, że osiągnięcie zakładanego limitu wozokilometrów mogło nastąpić na podstawie maksymalnie trzech umów, co z kolei świadczyło o tym, że można było w tym zakresie usługę podzielić. Nie miało przy tym znaczenia, czy będzie to jeden wykonawca, czy konsorcjum kilku podmiotów wspólnie ubiegających się o zamówienie. Zsumowane w ten sposób doświadczenie, niezależnie czy jednego wykonawcy, czy konsorcjum, w ocenie Izby nie różni się pod względem przedmiotowym, zaś zamawiający nie wykazał okoliczności przeciwnej.

Dyspozycję art. 23 ust. 5 ustawy Pzp należy traktować jako wyjątek od ustawowej reguły ustanawiającej uprawnienie wykonawców do kumulowania zasobów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu i jak każdy wyjątek nie może on być interpretowany rozszerzająco. Ponadto jego zastosowanie powinno wynikać z okoliczności obiektywnie uzasadnionych – szczególnie w kontekście charakteru zamówienia i proporcjonalności.

Źródło: Informator UZP nr 1/2018

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...