Za niezasadny należy uznać pogląd, zgodnie z którym złożenie wspólnej oferty w ramach konsorcjum należy automatycznie kwalifikować jako zakazane porozumienie przetargowe, w sytuacji gdy wykonawcy samodzielnie spełniają warunki udziału w postępowaniu lub mogą samodzielnie wykonać zamówienie. Istnienie ekonomicznego uzasadnienia złożenia wspólnej oferty wyłącza antykonkurencyjny charakter konsorcjum, gdyż wówczas wyłączenie konkurencji między wykonawcami składającymi wspólną ofertę jest niejako rekompensowane korzyściami dla kontrahentów konsorcjum (wyrok KIO z 19 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1295/18).
Artykuł 23 ustawy Pzp nie wprowadza żadnych ograniczeń w udziale konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Celem tej regulacji jest umożliwienie uzyskania zamówienia zarówno wykonawcom, którzy z różnych przyczyn nie są zdolni do jego samodzielnego wykonania jak i tym podmiotom, które stwierdzą, że samodzielne wykonanie zamówienia byłoby dla nich ekonomicznie nieuzasadnione.
KIO stwierdziła, że odwołujący nie udowodnił, iż jego konkurenci zawiązali konsorcjum, którego celem lub skutkiem było wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Takie ich działanie nie stanowiło zdaniem Izby zakazanego na mocy art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów antykonkurencyjnego porozumienia.
Źródło: Informator UZP nr 3/2018
Opracowanie: