Kryteria oceny ofert nie muszą umożliwiać udziału w postępowaniu każdemu wykonawcy

Stan prawny na dzień: 23.09.2021
Kryteria oceny ofert w postępowaniu na usługę sprzątania

Zamawiający nie ma obowiązku precyzować kryteriów oceny ofert, w taki sposób aby w równym stopniu spełniać oczekiwania każdego z wykonawców na danym rynku usług (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 2201/21).

Zamawiający, konstruując kryteria oceny ofert, musi stosować się do treści art. 241 ustawy Pzp. Przepis ten w ust. 1 stanowi, że kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia. W myśl jego ust. 2 związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia istnieje wówczas, gdy kryteria te dotyczą robót budowlanych, dostaw lub usług będących przedmiotem zamówienia w dowolnych aspektach oraz w odniesieniu do dowolnych etapów ich cyklu życia. Chodzi m.in. o elementy, które składają się na proces produkcji, dostarczania lub wprowadzania na rynek, nawet jeżeli elementy te nie są istotną cechą przedmiotu zamówienia.

Stosownie zaś do ust. 3 wskazanego przepisu kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.

Wskazany wymóg, aby określone przez zamawiającego kryteria oceny ofert odnosiły się do przedmiotu zamówienia, oznacza, iż zamawiający nie może stosować dowolnych kryteriów oceny ofert. Powinien korzystać natomiast jedynie z tych, które dotyczą oferowanej usługi, dostawy lub roboty budowlanej.

Ustawodawca kładzie wyraźny nacisk na posługiwanie się kryteriami społecznymi w ramach wyboru najkorzystniejszej oferty. Zamawiający mają prawo wprowadzić kryteria oceny ofert w postaci klauzul o charakterze społecznym. Zgodnie z tą koncepcją zamawiający nie są zainteresowani jedynie zakupem po najniższej cenie lub o najlepszej relacji jakości do ceny. Chcą także zapewnienia, aby zamówienia publiczne przyniosły im korzyści społeczne, oraz zapobiegały niekorzystnym skutkom społecznym podczas ich realizacji lub je łagodziły.

Nabywca publiczny może uwzględniać cele społeczne w całej procedurze udzielania zamówienia, pod warunkiem że mają niedyskryminujący charakter i są związane z przedmiotem zamówienia.

Autor:

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

Specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...