Szacunkowa wartość zamówienia nie obejmuje podatku od towarów i usług i jest ustalana przed wszczęciem postępowania, zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 32 ustawy Pzp. Kwotę tę należy odróżnić od sumy, jaką zamawiający jest zobowiązany podać bezpośrednio przed otwarciem ofert, tj. tej, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 86 ust. 3 ustawy Pzp). Uwzględnia ona podatek od towarów i usług (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 sierpnia 2020 sygn. akt KIO 1401/20).
Najczęściej kwota podawana przed otwarciem ofert odpowiada szacunkowej wartości przedmiotu zamówienia powiększonej o należny VAT, jednak przepisy ustawy Pzp pozwalają, aby odbiegała ona od tej wartości. Może zatem być wyższa lub niższa od szacunkowej wartości zamówienia, bowiem odpowiada ona faktycznym możliwościom zamawiającego co do sfinansowania danego zamówienia.
Ustawa Pzp przyznaje zamawiającemu uprawnienie do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w sytuacji gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa tę kwotę (art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp). Ustawa Pzp uprawnia zamawiającego także do zwiększenia kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia do ceny najkorzystniejszej oferty (art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp).
Więcej na temat wartości szacunkowej i kwoty przeznaczonej znajdziesz tutaj: