Działając w sieci, masz świadomość, że dla jej użytkowników najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Dlatego, wchodząc na kanał Twojej firmy w mediach społecznościowych lub jej stronę WWW, muszą być pewni, że znaleźli się w dobrym miejscu. Z tego powodu wiele firm stawia na zapewnienie spójności wizerunkowej i komunikacyjnej w internecie. Niestety, części przedsiębiorców wciąż nie udaje się wypracować podobnej stylistyki, grafik i komunikacji na stronie WWW i w prowadzonych mediach społecznościowych. Jak marka osobista wpływa na wizerunek Twojej firmy w sieci i dlaczego spójność w internecie jest tak ważna?
Marka osobista wpływa zarówno na Twoje życie prywatne, jak i zawodowe. Brand możesz budować dla siebie lub dla swojej firmy. Pamiętaj jednak, że tworząc markę, reprezentujesz ją swoimi poglądami i przekonaniami. Celem rozwoju brandu osobistego nie powinno być wyłącznie zwiększenie rozpoznawalności w sieci – jest to jedynie produkt uboczny wykonywania czynności związanych z budową marki. Wyznaczaj cele i realizuj je, aby rozpowszechniać wśród odbiorców świadomość Twojej obecności w sieci.
Marka osobista to nic innego jak opinia innych użytkowników o Tobie. To oceny ludzi budują Twój brand – nie tylko opinie klientów, ale też innych użytkowników, pracowników i współpracowników czy osób pracujących dla konkurencyjnych firm mają wpływ na wizerunek w internecie. Budowanie pozycji w sieci jest niezwykle ważne w szczególności dla przedsiębiorców, którzy opierają swoją działalność na mediach społecznościowych. Dla nich każdy ruch w social media ma wpływ na to, jak będą postrzegać ich odbiorcy. Twoja marka jest bezpośrednio związana z Twoim wizerunkiem. Odpowiednie zarządzanie nim sprawi, że brand będzie lepiej odbierany w sieci.
Jeśli opracujesz odpowiednią strategię marki, zbudujesz silny wizerunek i zyskasz autentyczność w oczach odbiorców. Dzięki niej odbiorcy będą pewni Twojej zgodności z wartościami i przekonaniami brandu. Budowa marki jest podstawą marketingu w firmie, a bez dobrych opinii nie zwiększysz swojej sprzedaży. Wizerunek marki nie może być bagatelizowany. Użytkownicy będą polecali brandy godne zaufania, co przełoży się na zwiększenie sprzedaży.
Firmy muszą posiadać spójną i właściwie dobraną do grupy odbiorców markę. Niestety, budowanie brandu nie jest zadaniem, które wykonasz w jeden dzień i od razu potem przejdziesz do realizacji kolejnych celów. To zbiór różnych akcji i (często żmudnych) zadań, które należy wykonywać czasem latami. Budowanie wizerunku to długofalowa inwestycja, więc nie zniechęcaj się, jeśli nie widzisz jej efektów od razu. Skrupulatnie budowany wizerunek może pośrednio pozytywnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży Twoich produktów lub usług.
Jednym z aspektów, o jaki należy zadbać w związku z Twoją marką w sieci, jest jej spójność. Przykładowo, jeśli twierdzisz, że Twoja marka jest przyjazna środowisku, zadbaj o ekologię również w fizycznej siedzibie firmy. W XXI wieku wystarczy jedno zdjęcie w internecie, które udowodni, że nie trzymasz się własnych wartości i możesz stracić reputację budowaną latami. Sposób komunikacji warto również dostosować do kanału, którego używasz. Treści wizualne sprawdzą się o wiele lepiej na Instagramie niż Twitterze – na tym drugim dominują krótkie teksty. Nie chodzi jednak wyłącznie o formę komunikacji – ważny jest również jej styl. Dostosuj go do nie tylko do kanału, z którego korzystasz, ale też do Twojej grupy odbiorców. Co roku zła komunikacja widoczna jest zaraz po ogłoszeniu wyników konkursu na Młodzieżowe Słowo Roku. Wówczas wiele firm, których odbiorcami niekoniecznie jest młodzież, próbuje prześcignąć się w robieniu jak najoryginalniejszej kreacji, co kończy się zazwyczaj falą negatywnych komentarzy.
Spójność dotyczy również identyfikacji wizualnej Twojej marki. Nie może dojść do sytuacji, że użytkownik widzi różne logo w kilku kanałach. Stosuj podobną kolorystykę i styl grafik oraz tekstów w każdym kanale, z którego korzystasz.
Kwestia spójności wizerunku wygląda podobnie, gdy korzystasz wyłącznie z mediów społecznościowych. Zastanów się, czy Twoja komunikacja i przekaz wizualny są zgodne ze sobą na różnych platformach. Warto jednak nadmienić, że korzystanie jedynie z social media do sprzedaży produktów nie jest dobrą praktyką. Codziennie w mediach niesłusznie banowane są istniejące latami i wciąż aktywne konta, również te firmowe. Dlatego warto założyć własną stronę internetową. Nie musisz wiedzieć, jak taką stronę stworzyć od podstaw. Wielu dostawców usług internetowych, np. home.pl, ma w swojej ofercie kreatory stron WWW, dzięki którym w łatwy sposób stworzysz własną stronę bez umiejętności programistycznych.
Artykuł partnera