marka

Znaki towarowe i marka produktu w opisie przedmiotu zamówienia – wskazówki z orzecznictwa

Znaki towarowe i marka produktu w opisie przedmiotu zamówienia – wskazówki z orzecznictwa, cz. I

Ustawa Pzp dopuszcza jako opcję możliwość stosowania w ramach opisu przedmiotu zamówienia znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę. Jednak, aby strzec uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, wyjątek ten został obwarowany omówionymi w opracowaniu warunkami. Jednym z nich jest konieczność dopuszczenia w postępowaniu ofert równoważnych.

  • Warto pamiętać, że użycie jedynie sformułowania, iż zamawiający dopuszcza równoważność, jest niewystarczające.
  • Zamawiający ma prawo sprecyzować przedmiot zamówienia w oparciu o określone minimalne standardy poprzez wskazanie parametrów i może opisać przedmiot zamówienia w taki sposób, który uzasadnia jego racjonalne i obiektywne potrzeby, przy czym nie muszą być to potrzeby określone na poziomie minimalnym.
  • Obowiązkiem zamawiającego jest opisanie, w jaki sposób będzie oceniał równoważność ofert, gdyż wiadome jest, że produkt równoważny nie będzie identyczny, tożsamy z produktem referencyjnym, ale ma posiadać pewne zbliżone do niego cechy i parametry, które winien wskazać zamawiający.
  • Wymaganie tożsamości i identyczności z produktem o wskazanym pochodzeniu oznaczałoby, że dopuszczenie produktu równoważnego ma charakter pozorny.
  • W ocenie Izby prawo konkurencji nie jest prawem bezwzględnym nawet w kontekście przepisów ustawy Pzp (art. 7 ust. 1 czy też art. 29 ust. 2), ponieważ należy zawsze uwzględniać potrzeby zamawiającego uzasadnione specyfiką zamówienia.