Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. wprowadziła do zamówień publicznych możliwość zawierania ugód w drodze pozasądowych metod rozwiązywania sporów – głównie koncyliacji i mediacji. Istotne jest to, że rozwiązania te znajdują zastosowanie dopiero w razie konfliktów powstałych na etapie realizacji umowy. Nie jest natomiast możliwe stosowanie jakichkolwiek polubownych rozwiązań w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. UZP wydał obszerne opracowanie na temat zasad stosowania nowych instrumentów prawnych w praktyce. Poniżej zestawienie najistotniejszych wskazówek dla stron kontraktu o zamówienie publiczne. Z oryginalnym dokumentem pt. „Mediacja i inne sposoby polubownego rozwiązywania sporów w zamówieniach publicznych” można zapoznać się na stronie WWW UZP.
Aby móc polubownie rozwiązać zaistniały w czasie realizacji zamówienia spór, muszą zaistnieć następujące okoliczności:
1) spór w postaci roszczenia jednej ze stron, z którym nie zgadza się druga strona umowy. Powód musi jednoznacznie określić swoje żądania i wskazać ich podstawy. Spór może dotyczyć jedynie sprawy majątkowej. Nie jest możliwe polubowne rozwiązanie sporu w drodze mediacji lub koncyliacji w przypadku niezgodności co do np. terminu realizacji zamówienia, ochrony praw autorskich itp.;
2) dopuszczalność zawarcia ugody – w przypadku wykonawców zazwyczaj jest to zawsze możliwe. Jeśli zamawiający jest jednostką sektora finansów publicznych, może zawrzeć ugodę po spełnieniu przesłanek określonych art. 54 a ustawy o finansach publicznych;
3) poddanie sprawy sądowi polubownemu – przed sądem polubownym toczy się spór, który zostaje rozstrzygnięty stosownym orzeczeniem wybranego przez strony składu orzekającego. Cechą charakterystyczną postępowania przed sądem polubownym jest jego jednoinstancyjność, a strony – co do zasady – nie mogą odwołać się od ugody do sądu powszechnego. Wyjątkiem jest skarga o uchylenie wyroku sądu polubownego;
4) wniosek o wszczęcie postępowania polubownego złożony przez jedną ze stron umowy;
5) skierowanie do mediacji przez sąd powszechny – stanie się w tak w sytuacji, gdy w pozwie złożonym do sądu powszechnego zamawiający nie poinformował o próbie polubownego rozwiązania sporu, przy czym wartości zamówienia wynoszą co najmniej 10 mln euro dla dostaw lub usług/20 mln euro dla robót budowlanych a wartość przedmiotu sporu to co najmniej 100 tys. zł.
Wynagrodzenie mediatora czy koncyliatora ustalają strony i w tym zakresie także musi być zgoda, jako że odpowiedzialność za zapłatę ponosi każda ze stron. Strony mają prawo ustalić podział wynagrodzenia według swojego uznania, ale może to być też odpowiedzialność solidarna.
Autor opracowania UZP przytoczył opłaty, jakie są stosowane w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP. Opłata za postępowanie mediacyjne wynosi 5.000 zł i jest uiszczana po jego zakończeniu. Jeżeli w trakcie postępowanie dojdzie do więcej niż trzech posiedzeń wspólnych, opłata ulega zwiększeniu o 1.000 zł za każde kolejne posiedzenie. Do stawek tych należy doliczyć VAT 23%. Opłata za postępowanie koncyliacyjne wynosi 5.000 zł i jest uiszczana po jego zakończeniu. Do opłaty należy również doliczyć VAT 23%.
Dla porównania opłata za postępowanie arbitrażowe w sądzie polubownym wynosi 10.000 zł lub 5% wartości przedmiotu sporu (przy wartościach przedmiotu sporu przekraczających 200.000 zł), nie więcej jednak niż 100.000 zł.
Natomiast opłata w sprawach o prawa majątkowe dochodzone przed sądem powszechnym wynosi, w przypadku wartości przedmiotu sporu przekraczającej 20.000 zł, 5% tej wartości, nie więcej jednak niż 200.000 zł.
Mediacja jest alternatywnym sposobem rozstrzygania spraw cywilnych w stosunku do sądowego sposobu ich rozstrzygania. Jej istota polega na tym, że mediator, jako osoba postronna pomaga (pośredniczy) stronom w rozwiązaniu ich sporu (A. Zieliński, K. Flaga-Wieruszyńska, Kodeks postępowania cywilnego. Komentarz, Legalis 2019).
Różnica pomiędzy mediacją a negocjacjami polega na tym, że w negocjacjach strony same rozwiązują konflikt, negocjując ze sobą. W mediacji proszą o pomoc mediatora, który niejako „zarządza” ich konfliktem, poszukując wraz ze stronami możliwości rozwiązania sporu poprzez zawarcie ugody (red. A. Góra-Błaszczykowska, Kodeks postępowania cywilnego. Tom I A. Komentarz, Legalis 2020).
Przebieg mediacji jest następujący:
Koncyliacja to działania podejmowane przez bezstronnego koncyliatora zmierzające do ugodowego zakończenia sprawy. Polegają one przede wszystkim na propozycji rozwiązania sporu, która zostanie zaakceptowana przez strony. W koncyliacji strony nie uczestniczą w przygotowywaniu ugodowego rozwiązania, a jedynie je akceptują (bądź nie).
Przebieg koncyliacji można streścić w punktach:
Strony dysponujące odpowiednią obsługę prawną i mocną bazą merytoryczną będą raczej optowały za mediacją, w której to one prowadzą ze sobą rzeczywiste negocjacje, a mediator jedynie w tym pomaga.
Natomiast podmioty nieposiadające takiego potencjału i przygotowania do prowadzenia sporu opowiedzą się raczej za koncyliacją. Zadaniem koncyliatora jest analiza roszczeń stron, zapoznanie się z ich stanowiskami oraz dowodami oraz ocena możliwego rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. Na tej podstawie koncyliator przygotowuje propozycje koncyliacyjne i przedstawia je stronom.
Źródło: UZP
Opracowanie: