Nowe przepisy mogą naruszyć regulacje dyrektyw odwoławczych, które przewidują dwuinstancyjność w procedurze odwoławczej. Może być ona zakłócona poprzez przekazanie dotychczasowych kompetencji prezesa Rady Ministrów w stosunku do członków Krajowej Izby Odwoławczej w ręce ministra właściwego ds. gospodarki.
W dniu 13 maja 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw. Akt prawny przekazano do dalszych prac legislacyjnych w Senacie, gdzie druk uzyskał nr 172.
W art. 3 ustawa ta wprowadza następujące zmiany w ustawie z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 543): „art. 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Minister właściwy do spraw gospodarki sprawuje nadzór nad Prezesem Głównego Urzędu Miar i Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych oraz nad działalnością Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej”.
W uzasadnieniu do projektu wskazano na przyjętą 16 lutego 2016 r. przez Radę Ministrów uchwałę nr 14/2016 w sprawie „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, wymieniającą m.in. główne przedsięwzięcia, które będą realizowane przez ministra rozwoju we współpracy z właściwymi ministrami. Przyjęty Plan przewiduje w szczególności konieczność dostosowania systemu prawnego w obszarze funkcjonowania istniejących instytucji wspierania rozwoju w celu ich integracji służącej inicjowaniu lub finansowaniu projektów inwestycyjnych, wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości i innowacji. Stąd też w tym zakresie przedstawiony projekt ustawy proponuje rozwiązania dotyczące zmiany zasad nadzoru nad m.in. prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, poprzez przeniesienie kompetencji prezesa Rady Ministrów do wykonywania nadzoru na ministra właściwego do spraw gospodarki.
W konsekwencji tego projektu przewidziano wprowadzenie zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych. Proponuje się przekazanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki:
Jednocześnie zaproponowano niezwykle krótki – 7-dniowy vacatio legis, co wynika z potrzeby jak najszybszego przeprowadzenia proponowanych zmian kompetencyjnych, które mają służyć rozpoczęciu realizacji wskazanego Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju.
Projekt został skierowany do Komisji budżetu i finansów publicznych oraz Komisji gospodarki narodowej i innowacyjności w Senacie, które w sprawozdaniu zaproponowały z kolei skreślenie omawianego art. 3. Proces legislacyjny jeszcze się nie zakończył.
Warto podkreślić, że skierowany do Senatu projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych przewiduje już w swej treści zmiany wskazane powyżej.
Proponowane zmiany mogą być oceniane pozytywnie, z punktu widzenia zachowania spójności systemu zamówień publicznych w ramach działań podejmowanych przez ministra rozwoju. Z drugiej jednak strony pojawiają się zarzuty dotyczące naruszenia regulacji dyrektyw odwoławczych, które przewidują dwuinstancyjność w procedurze odwoławczej, a ta wydaje się być zakłócona poprzez przekazanie dotychczasowych kompetencji prezesa Rady Ministrów w stosunku do członków Krajowej Izby Odwoławczej w ręce ministra właściwego ds. gospodarki.