Dnia 24 stycznia 2019 r. projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych został skierowany do uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych. Prace będą trwały co najmniej kilka miesięcy, ale już dziś można mówić o głównych założeniach nowego aktu prawnego.
Zidentyfikowano następujące problemy w dziedzinie zamówień publicznych wymagające nowych rozwiązań, które zostały zaprojektowane w nowej ustawie:
Projekt przewiduje m.in.:
Istotną nowością jest wprowadzenie do ustawy regulacji dotyczących postępowania koncyliacyjnego w przypadku sporów powstałych w trakcie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego o dużej wartości. Rozwiązanie to jest uzasadnione przede wszystkim potrzebą zapewnienia instrumentów, które zwiększą szanse na ugodowe i zadowalające obie strony rozwiązanie sporu.
W projekcie zaproponowano m.in. następujące regulacje o kluczowym znaczeniu:
1. Zwiększono rolę planowania w zamówieniach publicznych poprzez:
a) wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia,
b) nałożenie obowiązku na centralne organy administracji rządowej określenia strategii zarządzania dla poszczególnych kategorii zakupowych (drzewo kategorii zakupowych) oraz wskazanie zamówień stanowiących realizację polityki państwa; obowiązek ten będzie stanowił ramy dla rocznych planów postępowań, obecnie funkcjonujących w ramach Pzp.
2. Wprowadzono obowiązek kwartalnej aktualizacji rocznych planów postępowań.
3. Następuje koncentracja ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze, tj. Biuletynie Zamówień Publicznych (poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (powyżej progów UE).
4. Zwiększa się znaczenie dialogu z wykonawcą poprzez podkreślenie roli przygotowania postępowania.
5. Upraszcza się zasady podmiotowej kwalifikacji wykonawców poprzez:
a) uproszczenie warunków udziału w postępowaniu,
b) ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia.
6. Upraszcza się procedury w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych poprzez:
a) odrębne tryby udzielania zamówień powyżej progów unijnych,
b) uproszczenie i uelastycznienie procedury dla zamówień poniżej progów unijnych.
7. Zrównoważono rolę stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego poprzez:
a) określenie zasad kształtowania umów,
b) wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych,
c) określenie obowiązkowych postanowień umownych,
d) wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.
8. Zniesiono odpowiedzialność solidarną wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego.
9. Wprowadzono obowiązek stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy.
10. Usprawnia się postępowanie skargowe na orzeczenia KIO poprzez:
a) obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO,
b) wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO.
11. Usprawnia się system kontroli poprzez:
a) wspólne przepisy ogólne dotyczące kontroli zamówień publicznych,
b) przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa,
c) obowiązek publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.
Źródło: Informator UZP nr 4/2018; Uzasadnienie do projektu ustawy Prawo zamówień publicznych (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12320355/katalog/12565439#12565439)