W procesie wyboru oferty w przetargu zamawiający musi zawsze dokonać porównania cen przedstawionych przez wykonawców. Oferowane ceny powinny obejmować całkowite koszty, które zamawiający będzie musiał zapłacić za usługę, dostawę lub robotę budowlaną, wliczając w to podatki takie jak VAT i akcyza, jeśli dotyczą one sprzedawanych towarów lub usług na mocy odrębnych przepisów. Istotne jest, że to zamawiający odpowiada za ocenę prawidłowości naliczenia VAT, zaś błędy wykonawców w tym obszarze mogą skutkować dyskwalifikacją oferty. Jak należy ocenić oferty z różnymi stawkami VAT? Co zrobić, jeśli VAT ulegnie zmianie w trakcie przetargu lub po podpisaniu umowy? Kiedy można dokonać korekty VAT w ofercie, a kiedy trzeba ją odrzucić? Szczegółowe odpowiedzi na te pytania przedstawiamy w Top temacie opublikowanym w tym tygodniu.
Poniżej wszystkie inne ważne treści, które pojawiły się w naszym serwisie w ostatnich dniach.
1. Zamówienie na kredyt – jak gmina przeprowadzi postępowanie?
2. Zasady zamówienia na dostawę wody i odprowadzanie ścieków
3. Odstąpienie od umowy zawartej w trybie in-house po ustaniu przesłanki z Pzp
4. Czy szacując wartość zamówienia, można bazować na średniorocznym wskaźniku wzrostu cen?
5. Szacowanie usług projektowania dotyczących różnych obiektów budowlanych
6. Doradztwo merytoryczne podmiotu trzeciego nie jest wystarczające, by potwierdzić warunek
7. Awaria urządzeń to zamówienie, które można szacować osobno od usług naprawy