Przedmiotem oceny Izby nie mogą być działania lub zaniechania zamawiającego w kontekście przepisów ustaw innych niż Prawo zamówień publicznych, w szczególności Konstytucji RP oraz Kodeksu postępowania administracyjnego. Odwołanie do KIO przysługuje na niezgodną z przepisami czynność bądź zaniechanie zamawiającego, ale niezgodność ta odnosi się do regulacji Prawa zamówień publicznych (wyrok z 30 października 2019 r., sygn. akt KIO 2088/19)*.
KIO nie zgodziła się ze stanowiskiem odwołującej, która argumentowała, że w świetle art. 180 ust. 1 ustawy Pzp, odwołanie przysługuje wykonawcy w przypadku naruszenia przez zamawiającego przepisu rangi ustawowej w odniesieniu do każdej ustawy, którą zamawiający ma obowiązek przestrzegać.
Izba wskazała, że z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp wprost wynika, że środki ochrony prawnej uregulowane w Dziale VI ustawy Pzp przysługują określonym podmiotom w przypadku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy, tj. ustawy Prawo zamówień publicznych.
Wykonawcy mogą odnosić się do regulacji innych ustaw, ale taka argumentacja może pełnić funkcję jedynie uzupełniającą względem zarzucanego przez wykonawcę naruszenia przepisów ustawy Pzp.
* Wyrok został wydany na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy Prawo zamówień publicznych. Co do istotny zachowuje jednak aktualność także w świetle przepisów aktualnej ustawy Pzp z 11 września 2019 r.
O tym, jak prawidłowo przygotować odwołanie, piszemy m.in. w artykułach: