Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2024 r. w sprawie C-652/22 dotyczy interpretacji przepisów dotyczących udziału podmiotów z państw trzecich w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych toczących się na terenie Unii Europejskiej.
Dnia 22 października 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał istotny i przełomowy wyrok w temacie równego traktowania wykonawców z państw unijnych i tych spoza jej obszaru. Trybunał stwierdził, że podmioty z państw, które nie są stronami porozumień i umów międzynarodowych w sprawie zamówień publicznych nie mają zapewnionego równego dostępu do zamówień publicznych udzielanych w krajach unijnych. Poniżej omawiamy kluczowe zagadnienia przedstawione przez Trybunał.
Trybunał uznał wniosek prejudycjalny strony skarżącej za niedopuszczalny, z uwagi na fakt, że skarżąca, turecka firma Kolin Inşaat, pochodzi z kraju, który nie jest stroną międzynarodowych umów (np. Porozumienie WTO ws. Zamówień Rządowych – GPA), które zapewniałyby wzajemny dostęp do rynków zamówień publicznych.
Trybunał wskazał, że podmioty z państw trzecich, które nie są stronami odpowiednich międzynarodowych porozumień, nie mogą powoływać się na przepisy dyrektywy 2014/25/UE w kontekście udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w UE.
Trybunał podkreślił, że regulacje dotyczące dostępu do rynku zamówień publicznych w Unii należą do wyłącznej kompetencji Unii, a państwa członkowskie nie mają uprawnień do ich modyfikacji na poziomie krajowym.
Orzeczenie z jednej strony przypomina o zasadach równego traktowania i otwartości w ramach europejskiego rynku zamówień publicznych, z drugiej potwierdza, że dostęp do tego rynku może być ograniczony dla firm z krajów, które nie podpisały odpowiednich umów międzynarodowych z UE.