Brak podziału zamówienia na części nie zawsze znajdzie swoje negatywne czy też pozytywne przełożenie na ceny składanych ofert. Argumentami przemawiającymi za udzieleniem zamówienia w ramach jednej części zamówienia może być łatwość w dochodzeniu ewentualnych roszczeń od jednego wykonawcy, jeżeli taka okoliczność wynika z uregulowań umowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 lipca 2019 r., sygn. akt KIO 783/19).
Należy mieć na uwadze, że każde postępowanie ma swoją specyfikę i okoliczności (jak np. wolumen zamówienia, czy też termin jego realizacji) i dopiero wszystko to wzięte pod uwagę przekłada się m.in. na cenę oferty.
W powyższym zakresie Izba przywołała stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych wyrażone w formie pytań i odpowiedzi dotyczących przepisów nowelizacji ustawy Pzp w zakresie podziału zamówienia na części „Decyzja co do podziału zamówienia na określoną ilość części należy do zamawiającego. Zamawiający podejmuje ją w zależności od swoich potrzeb, jednakże jego swoboda jest ograniczona zasadą zachowania uczciwej konkurencji. Należy zatem badać, czy w konkretnych okolicznościach decyzja (co do podziału zamówienia i na ile części) nie naruszy konkurencji poprzez ograniczenie możliwości ubiegania się o zamówienie mniejszym podmiotom, w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom. Prawidłowość postępowania zamawiającego, który nie dokonał podziału zamówienia na tyle części, na ile jest to potencjalnie możliwe, oceniana musi być każdorazowo przy uwzględnieniu całokształtu okoliczności sprawy” − (odpowiedź na pytanie „Czy zamawiający, który dokonuje podziału zamówienia na mniej części niż jest to możliwe narusza przepisy Pzp?” – www.uzp.gov.pl).
Więcej na temat podziału zamówienia na części i problemów, jakie mogą się z tym wiązać przeczytasz tutaj: Zamówienia udzielane w częściach
Podstawa prawna
wyrok KIO z 1 lipca 2019 r. (sygn. akt KIO 783/19)