Przetarg na dostawę książek – wskazówki związane z opisem przedmiotu zamówienia

Stan prawny na dzień: 07.03.2025
Czy w przetargu na podręczniki i książki do nauki oraz inne pozycje literatury do biblioteki zamawiający może wskazać w opisie przedmiotu zamówienia tytu

Czy w przetargu na podręczniki i książki do nauki oraz inne pozycje literatury do biblioteki zamawiający może wskazać w opisie przedmiotu zamówienia tytuł oraz autora książki, nie dopuszczając możliwości dostawy produktów równoważnych? Oczywiście tak!

Jeżeli zamawiający zamierza zakupić konkretną publikację napisaną przez konkretnego autora (np. z zakresu literatury „Pan Tadeusz” autorstwa Adama Mickiewicza), to może użyć w OPZ tytułu i autora książki. Trudno byłoby bowiem racjonalnie uznać, że wymagane jest w takim przypadku, aby w OPZ wskazywać na możliwość dostawy materiałów równoważnych do danej pozycji.

Przetarg na dostawę książek a OPZ

Stosownie do treści art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.

Jednocześnie, zgodnie z art. 99 ust. 4 ustawy Pzp, przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.

Ponadto, stosownie do art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.

To zamawiający jako gospodarz postępowania na zakup książek określa zakres przedmiotowy charakteryzujący cel, jaki ma osiągnąć. Zamawiający nie ma także obowiązku zapewniać możliwości realizacji przedmiotu zamówienia wszystkim podmiotom działającym na rynku w danej branży.

Prawie nigdy nie jest możliwe opisanie przedmiotu zamówienia, który w ten czy inny sposób nie uniemożliwia części wykonawców złożenie oferty, a niektórych stawia w uprzywilejowanej pozycji. Dlatego też jednym z najbardziej celnych i adekwatnych sposobów oceny dopuszczalności stopnia danego ograniczenia konkurencji jest jego analiza w odniesieniu do uzasadnionych potrzeb zamawiającego.

Zamawiający opisując warunki zamówienia w pierwszej kolejności, staje przed zadaniem takiego ich ukształtowania, aby spełniały jego uzasadnione potrzeby oraz cel, który musi wykazywać się szczególną dbałością o racjonalne wydatkowanie środków publicznych.

Wymagania zamawiającego a zasada konkurencji  

Zamawiający nie w każdym przypadku stawiając wymagania, ogranicza zasadę konkurencyjności, a okoliczności, że wykonawca lub wykonawcy nie posiadają w swojej ofercie przedmiotu zamówienia, który pozwoliłby im na ubieganie się o udzielenie zamówienia z powodu niespełnienia wymagań określonych przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia nie przesądza o tym, że zamawiający narusza zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (zob. np. E. Wiktorowska [w:] A. Gawrońska-Baran, A. Wiktorowski, P. Wójcik, E. Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 99).

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Integracji...