Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych zawiera określone nowe obowiązki, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. Przykładowo art. 34 ust. 1 ustawy wymaga, aby od 1 stycznia 2025 r. wśród pojazdów samochodowych, jakie użytkują urzędy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, było co najmniej 50% pojazdów elektrycznych. Szczegółowe omówienie regulacji ustawy o elektromobilności znajdziesz w cyklu 4 artykułów, jaki ukazał się w naszym serwisie. W poniższym krótki opracowaniu przeczytasz o tym, czy spółka miejska, która chce zamówić usługę ochrony powyżej 750 tys. euro, powinna stosować wymogi z ustawy o elektromobilności.
Pewien zamawiający – spółka miejska – który jest podmiotem z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp, chce zamówić usługę ochrony na okres 12 miesięcy o wartości poniżej progu 750.000 euro. Pyta, czy w związku z tym ciążą na nim jakieś obowiązki wynikające z ustawy o elektromobilności, które powinien uwzględnić w SWZ i wzorze umowy.
Należy wyjaśnić, że z wszczęciem postępowania na usługi ochrony nie wiążą się w tym przypadku żadne obowiązki wynikające z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
W ustawie można wyróżnić trzy zagadnienia, które potencjalnie mogą przełożyć się na postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego:
1) obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu floty przez administrację samorządową – dotyczy on wyłącznie jednostek samorządu terytorialnego mających co najmniej 50.000 mieszkańców;
2) obowiązek realizowania zadań publicznych jednostek samorządu terytorialnego przez podmioty dysponujące pojazdami elektrycznymi lub napędzane gazem ziemnym – w tym przypadku również obowiązek został nałożony wyłącznie na jednostki samorządowe mające co najmniej 50.000 mieszkańców;
Problematyczne może być rozgraniczenie, które z zamówień są udzielane w celu realizacji zadań własnych (publicznych) JST, a które mają jedynie znaczenie wspomagające. Można przyjąć, że zamówienia służące funkcjonowaniu urzędu (np. zakup artykułów biurowych, komputerów, czy też świadczenie obsługi prawnej) ma charakter poboczny względem zadań własnych. W takim przypadku nie ma obowiązku ich realizacji przy udziale pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym.
3) obowiązek uwzględnienia pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w ramach zamówień publicznych – chodzi tu o zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, których przedmiotem jest nabycie (na podstawie umowy sprzedaży, leasingu, najmu lub dzierżawy) pojazdów samochodowych określonych kategorii.
Żaden z przedstawionych wyżej obowiązków nie dotyczy postępowania o wartości mniejszej niż progi unijne, którego przedmiotem są usługi ochrony.
Przypominamy o cyklu artykułów na naszej stronie WWW dotyczących obowiązków zamawiających, jakie wynikają z ustawy o elektromobilności: