elektromobilność

Elektromobilność w zamówieniach publicznych 2025

Elektromobilność w zamówieniach publicznych: nowelizacja ustawy i nowe obowiązki zamawiających

Elektromobilność w zamówieniach publicznych to temat, z którym wiążą się nowe obowiązki dla administracji rządowej i samorządowej. Od 1 stycznia 2026 r. urzędy obsługujące naczelne i centralne organy administracji państwowej muszą zapewnić, aby 22% użytkowanej floty stanowiły pojazdy elektryczne (a nie jak do tej pory przewidywano – 50%). Podobne regulacje obejmują jednostki samorządu terytorialnego od 2025 roku. Zmiany w ustawie o elektromobilności wpływają również na wymagania w przetargach publicznych – zamawiający muszą dostosować specyfikacje warunków zamówienia do nowych standardów. Jakie konkretne przepisy i obowiązki wynikają z nowelizacji? Sprawdź szczegóły, by uniknąć ryzyka niezgodności z przepisami i skutecznie planować zamówienia.

W tym artykule
  • Nowe obowiązki dla administracji rządowej – Od 1 stycznia 2026 r. co najmniej 22% pojazdów użytkowanych przez urzędy obsługujące naczelne i centralne organy administracji państwowej musi być elektrycznych. Chociaż przepisy nie nakładają wprost obowiązku stosowania tego wymogu w zamówieniach publicznych, zamawiający powinni planować zakupy zgodnie z nowymi regulacjami.
  • Elektromobilność w administracji samorządowej – Nowelizacja ustawy wymaga, by od 1 stycznia 2025 r. zapewniono co najmniej 22% pojazdów elektrycznych w urzędach gmin, powiatów i województw liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Wcześniejsze wymagania były bardziej rygorystyczne, jednak zostały złagodzone ze względu na wysokie koszty pojazdów zeroemisyjnych.
  • Nowe zasady dla transportu miejskiego – Gminy powyżej 50 tys. mieszkańców będą musiały od 2026 roku realizować komunikację miejską z przynajmniej częściowym wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych gazem ziemnym z biometanu (np. w postaci udziału dwóch pojazdów we flocie). Dodatkowo gminy powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do kupowania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych do transportu miejskiego.
  • Zamówienia publiczne a pojazdy niskoemisyjne – Obowiązek uwzględniania pojazdów zeroemisyjnych w zamówieniach publicznych pozostaje w mocy dla wszystkich zamawiających objętych ustawą Pzp. Dotyczy to m.in. zamówień na zakup pojazdów, transport publiczny, odbiór odpadów oraz usługi kurierskie, jeśli ich wartość przekracza progi unijne.
  • Znaczenie zmian dla zamawiających – Nowe przepisy wymagają od instytucji publicznych strategicznego planowania zakupów, aby spełnić wymogi elektromobilności w zamówieniach publicznych. Niespełnienie tych wymagań może prowadzić do trudności w realizacji zamówień oraz konieczności dostosowania floty w krótkim czasie.