Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW raport z kontroli, w którym omówiono 2 przykłady naruszeń związanych z wyjaśnianiem rażąco niskiej ceny przez wykonawców. Sprawdź, jak ich uniknąć we własnych procedurach.
W kontekście zamówień publicznych, pojęcie rażąco niskiej ceny odnosi się do sytuacji, w której oferta złożona przez wykonawcę jest wyjątkowo niska w porównaniu do przeciętnych kosztów wykonania danego zadania lub dostarczenia określonych towarów lub usług.
Rażąco niska cena może budzić podejrzenia, że wykonawca nie będzie w stanie spełnić wymagań umowy, zapewnić odpowiedniej jakości lub wykonać zadania zgodnie z wymaganiami zamawiającego.
W praktyce, organ zamawiający musi podjąć działania w celu sprawdzenia oferty, gdy jej cena całkowita jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o VAT lub średniej arytmetycznej cen innych złożonych ofert. Warto też pamiętać, że zamawiający ma zawsze prawo żądać takich wyjaśnień, nawet jeśli nie wystąpiła różnica 30%, ale mimo to podejrzewa, że realizacja zamówienia w zaoferowanej cenie może nie być możliwa.
Celem procedury wyjaśniającej jest upewnienie się, że oferta jest realna i że wykonawca jest w stanie zapewnić satysfakcjonującą jakość i terminową realizację zamówienia.
UZP wziął niedawno pod lupę m.in. formalności związane z wyjaśnianiem rażąco niskiej ceny. Opisujemy poniżej dwa kontrolowane postępowania.
W prowadzonym postępowaniu zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. Wykonawca miał złożyć wyjaśnienie w terminie do 22.10.2021 r. do godz. 14. O godzinie 13.59 tego dnia poprosił o przedłużenie terminu, na co zamawiający wyraził zgodę, ale już po terminie, bo o godz. 14.24. Ponad to zamawiający udzielił zgody telefonicznie. Uzasadnił to faktem, iż nie miał możliwości czasowej sporządzenia stosownego pisma przed upływem terminu na wyjaśnienia.
Na co w tym przypadku zwrócił uwagę prezes Urzędu Zamówień Publicznych? Przypomniał przede wszystkim o zasadzie pisemności postępowania z art. 20 ust. 1 ustawy Pzp: „Zamawiający zobligowany jest do stosowania w postępowaniu takich środków przekazu, które zapewniają wyrażenie informacji przy użyciu wyrazów, cyfr lub innych znaków pisarskich, które można odczytać i powielić, w tym przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej”.
Ustawa Pzp przewiduje wprawdzie wyjątki od zasady pisemności, ale dotyczą one jedynie:
Treść takiej komunikacji ustnej musi być następnie udokumentowana.
Wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oraz zmiany terminów udzielania wyjaśnień bądź składania dokumentów to czynności istotne w postępowaniu. W tym przypadku zatem komunikacja ustna (telefoniczna) nie będzie dopuszczalna.
Zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp odrzuceniu jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Prezes UZP uznał, że przytaczana przez zamawiającego rozmowa telefoniczna nie może być brana pod uwagę, w szczególności nie może być wiążąca w ramach przedmiotowego postępowania. Dlatego też zamawiający powinien był odrzucić ofertę zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
W zakresie przedłużenia terminu do składania wyjaśnień warto zatem zapamiętać dwie kwestie:
Zamawiający zaniechał w postępowaniu wezwania wykonawcy do wyjaśnienia kalkulacji cenowej w ofercie, której cena była niższa o ponad 30% od wartości zamówienia z VAT. Uznał, że w związku z tym, iż oferta podlega odrzuceniu z innych przyczyn, to wezwanie w tym przypadku będzie niecelowe.
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, w przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1. Nie musi wzywać do wyjaśnień, tylko wtedy gdy rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
UZP po przeprowadzonej kontroli stwierdził, że „zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Oznacza to, że zamawiający powinien zbadać wszystkie oferty w zakresie zaoferowanej ceny, włączając w to weryfikację w przedmiocie rażąco niskiej ceny, o której mowa w art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp”.
Kontrolujący uznali, że art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp obliguje zamawiającego do wezwania wykonawców do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w przypadku wystąpienia przesłanek zawartych w tym przepisie. Nie ma przy tym znaczenia, czy zachodzą inne przesłanki odrzucenia oferty.
Źródło: Informator UZP nr 1/2023, www.gov.pl/web/uzp
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej przeczytasz tutaj >> https://twojasystent.pl/portal-zamowienia-publiczne