Nowelizacja Pzp i unijne rozporządzenia wymusiły dostosowanie treści aktualnego rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań do nowej siatki pojęciowej oraz zmienionych zasad, w szczególności uwzględniających komunikację elektroniczną. Warto zapoznać się z nowymi rozwiązaniami zawartymi w projekcie rozporządzenia.
Przedmiotowy regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań określa w szczególności:
mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnej organizacji rozprawy, szybkiego przebiegu postępowania odwoławczego oraz jawności rozprawy.
W związku ze zmianami w ustawie Pzp, ale także mając na względzie unijne rozporządzenia w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (tzw. eIDAS), które weszło w życie 1 lipca 2016 r. konieczna stała się nowelizacja rozporządzenia.
Aktualnie znajduje się ono w fazie projektu i trwają nad nim konsultacje publiczne w Rządowym Centrum Legislacyjnym.
Projektowane rozporządzenie wprowadza definicję członka Izby, przez którą należy rozumieć osobę, wchodzącą w skład Krajowej Izby Odwoławczej powoływana i odwoływaną przez ministra właściwego do spraw gospodarki, o której mowa w art. 173 ust. 1 Pzp.
W kolejnym paragrafie dodano informację porządkującą, że przepisy dotyczące rozprawy stosuje się do posiedzeń, w których dopuszcza się nie tylko udział stron, świadków czy biegłych ale także innych uczestników postępowania (np. przystępujących). Podobna zmiana nastąpiła w § 13 ust. 2 pkt 5.
Zmiany w § 4 są zmianami porządkującymi, polegającymi na dodaniu numeru ogłoszenia o koncesji oraz numeru ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy koncesji w regulacji dotyczącej wskazania elementów niezbędnych w treści odwołania.
Zmiany w § 5, w § 7 oraz w § 15 dostosowują treść rozporządzenia do treści znowelizowanej ustawy w zakresie sposobu wnoszenia odwołania i procedowania przez KIO i uczestników z odwołaniem.
Pamiętaj
Zgodnie z art. 180 ust. 4 znowelizowanej ustawy Pzp odwołanie wnosi się do Prezesa Izby w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub równoważnego środka, spełniającego wymagania tego rodzaju podpisu.
Ma to związek z rozszerzeniem środków komunikacji elektronicznej i przyszłą elektronizacją zamówień publicznych.
Jeżeli odwołanie zostanie wysłane przy użyciu środków elektronicznych, zachodzi domniemanie doręczenia zamawiającemu. Ponadto zmiana ta wynika z wprowadzenia regulacji eIDAS. Zgodnie z komunikatem dostępnym na stronach Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Cyfryzacji, które wspólnie prowadzą działania na rzecz wprowadzenia Rozporządzenia eIDAS do polskiego porządku prawnego, zaleca się, w przypadku nowych uregulowań prawnych do dostosowania ich do rozporządzenia eIDAS, a w przypadku już istniejących do ich weryfikacji, przeglądu i zmiany.
Kwestie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania były dotychczas uregulowane w Ustawie o podpisie elektronicznym. Unijne rozporządzenie znacznie poszerza katalog usług elektronicznych. Oprócz podpisów elektronicznych i znakowania czasem, obejmie ono także e-pieczęcie, e-doręczenia, konserwację pieczęci i podpisu oraz usługi ich walidacji.
Regulacje dotyczące stosowania podpisów elektronicznych w usługach publicznych zobowiązują państwa członkowskie do wprowadzenia możliwości weryfikacji podpisów z innych państw a także wprowadzenia zasad wzajemnego uznawania usług zaufania na rynku międzynarodowym.
Uwaga
Kwalifikowany podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie wydanym w jednym państwie członkowskim będzie uznawany za kwalifikowany podpis elektroniczny we wszystkich pozostałych państwach UE i EWG.
A zatem zgodnie z § 5 rozporządzenia odwołanie wraz z załącznikami oraz zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę, wnoszone drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz dalsze pisma wnoszone tą drogą w sprawie, przekazuje się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Izby, udostępnionej na stronie internetowej Urzędu.
W związku z powszechną elektronizacją odwołania będą gromadzone przez Izbę jedynie w komputerowej bazie danych. Nie będzie już prowadzone repertorium spraw odwoławczych (§ 6 rozporządzenia), co implikuje kolejne zmiany, np. w przypadku nadawania numeru sprawom skierowanym do łącznego rozpatrzenia.
Nastąpi też zmiana w zakresie udostępniania akt sprawy stronom zainteresowanym oraz Prezesowi Urzędu. Po nowelizacji rozporządzenia akta będą dostępne nie w KIO, jak było dotychczas ale w UZP, na wniosek, po uprzednim uzgodnieniu terminu. Z tego też tytułu prezes Urzędu otrzymał dodatkowe obowiązki związane z ochroną informacji niejawnych.
Jednocześnie uchylono § 23, w związku z powyższym to nie skład orzekający Izby będzie podejmował decyzję o odtajnieniu informacji zastrzeżonych na rozprawie, ale dopiero Prezes Urzędu, po konsultacjach z Prezesem KIO, udostępni te dane.
Zmiany w § 13 wiążą się ze znowelizowanym art. 186 ust. 3a, 4 i 4a ustawy Pzp, a zatem z regulacjami poświęconymi częściowemu uwzględnieniu odwołania przez zamawiającego. Zamawiający ma możliwość uwzględnienia części zarzutów i gdy po jego stronie nie przystąpił żaden wykonawca lub wykonawca ten nie wniesie sprzeciwu, a odwołujący wycofa pozostałe zarzuty, postępowanie odwoławcze może zostać umorzone.
Paragraf 13 rozporządzenia wskazuje, jakich czynności z tym związanych może dokonać Izba na posiedzeniu niejawnym. I tak, w związku z powyższą regulacją może wezwać przystępującego po stronie zamawiającego, do złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu co do uwzględnienia przez zamawiającego w całości lub w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli odwołujący w pozostałej części wycofał zarzuty odwołania.
Termin, jaki w tym względzie przysługuje przystępującemu, to 3 dni od dnia otrzymania wezwania pod rygorem umorzenia postępowania odwoławczego. Podobna regulacja dotyczy rozpoznania w trakcie posiedzenia przy udziale stron i uczestników (jeżeli podczas rozprawy zamawiający uwzględni część lub całość zarzutów). Przy tym tu brak obecności przystępującego traktowany jest jako równoznaczny z brakiem sprzeciwu.
Zmiana brzmienia § 25 ust. 3 wprowadza możliwość zażądania od biegłego przez skład orzekający Izby, w związku ze sporządzoną przez biegłego opinią, opinii uzupełniającej dotyczącej sporządzonej opinii i wyznaczenia terminu odroczonej rozprawy po uzyskaniu wyjaśnień biegłego. Ponadto w dodanym ust. 1a i 1b rozporządzenie precyzuje moment wydania postanowienia o powołaniu konkretnego biegłego.
W § 34 rozporządzenia wskazano, że uprawnienie do podpisywania postanowień i wyroków za zgodność z oryginałem ma Prezes Izby (skreślono w przepisie uprawnienie wiceprezesa Izby lub innego upełnomocnionego członka). Podobnie § 36 reguluje tylko uprawnienie Prezesa do zatwierdzania prawomocności orzeczenia. Wynika to z faktu, iż zgodnie z przepisami ustawy Pzp, Prezes i Wiceprezes są organami Izby. Wiceprezes Izby z charakteru organu zastępuje Prezesa Izby we wszystkich czynnościach związanych z postępowaniem odwoławczym wynikających z ustawy Pzp a tym samym rozporządzenia. Nie jest więc zasadne wskazywanie szczegółowo tylko dwóch czynności, w których wiceprezes zastępuje prezesa.