Zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych zamawiający są zobowiązani do przekazania rocznego sprawozdania w terminie do 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Akt prawny, o którym mowa, został już co prawda uchylony, ale obowiązek przekazania sprawozdania o udzielonych zamówieniach w 2020 roku, odnoszący się do zamówień udzielanych w jej reżimie, wciąż wynika z tej podstawy prawnej oraz wydanych zgodnie z nią aktów wykonawczych. Zakres informacji, które zamawiający jest zobowiązany ująć w sprawozdaniu, został określony w rozporządzeniu ministra rozwoju i finansów z 15 grudnia 2016 r. w sprawie informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania. W artykule przeczytasz m.in. o tym, czy w sprawozdaniu uwzględnić zamówienie udzielane jako prawo opcji, opłaty za autostradę oraz opłaty na rzecz Urzędu Dozoru Technicznego, który okresowo dokonuje przeglądów technicznych dźwigu windy w siedzibie zamawiającego.
Pewien zamawiający przygotowuje sprawozdanie o zamówieniach publicznych udzielonych w 2020 roku i w związku z tym ma kilka wątpliwości dotyczących ujęcia w nim określonych wydatków. Przeczytaj opracowanie i sprawdź, gdzie uwzględnić poszczególne zamówienia.
1. Zamawiający planował zakupy materiałów biurowych i atramentów do drukarek i kserokopiarek o wartości szacunkowej powyżej 30.000 euro. Chciał udzielić tego zamówienia w III częściach (co kwartał). I i II przetarg został przeprowadzony w trybie zapytania o cenę. Koronawirus m.in. wpłynął na to, że kolejny przetarg okazał się niepotrzebny, bo w wyniku pracy zdalnej powstały spore oszczędności. Gdzie należy ująć wydatek w sprawozdaniu – jako zakup powyżej czy poniżej 30.000 euro?
Wydatek poniesiony w związku z zakupem materiałów biurowych, powinien zostać ujęty w zestawieniu zamówień powyżej 30.000 euro. Istotna jest bowiem podstawa udzielenia zamówienia. Każda z części była procedowana wedle założenia zamawiającego, zgodnie z którym planowane było udzielenie zamówienia w częściach, a procedura została zastosowana stosownie do ich łącznej wartości. Nie ma przy tym znaczenia, że finalnie, zamawiający odstąpił od realizacji jednej z części.
2. W 2019 roku w przetargu nieograniczonym z prawem opcji zakupiliśmy specjalistyczne urządzenia. Jednak montaż tych urządzeń został objęty prawem opcji, z którego skorzystaliśmy w 2020 roku. Gdzie powinnam ująć ten wydatek? Dodam, że zamówienie objęte prawem opcji stanowi wartość do 30.000 zł.
W sprawozdaniu zamieszcza się informacje o zamówieniach udzielonych w roku poprzedzającym złożenie sprawozdania. Będą to zatem wyłącznie informacje o postępowaniach, które w roku objętym sprawozdaniem zakończyły się podpisaniem umowy lub umowy ramowej. Zamówienie objęte prawem opcji jest udzielane na podstawie aneksu do umowy zawartej w 2019 roku. Dotyczy zatem umowy, której zamawiający nie wykazuje w tegorocznym sprawozdaniu za rok 2020.
3. W 2020 roku urząd podpisał umowę na partycypowanie w kosztach remontu budynku starostwa powiatowego, w którym od lat wynajmujemy pomieszczenia. W tym roku udział w kosztach został określony na kwotę ponad 130.000 zł. Nie byliśmy jednak zamawiającym. W związku z tym nie wiem, czy powinnam wykazywać wydatek w sprawozdaniu.
Jeżeli zamawiający partycypował w kosztach w taki sposób, że w wyniku zawartej z wykonawcą remontu umowy, był zobowiązany do wypłaty części wynagrodzenia, wówczas finansowaną przez siebie część zamówienia powinien ująć we własnym sprawozdaniu. W przypadku przekazania środków na remont w inny sposób, nie ma możliwości dokonania oceny sytuacji bez szczegółowej analizy.
4. Wybudowaliśmy windę. Teraz co roku musi ona przejść obowiązkowy przegląd, którego dokonuje Urząd Dozoru Technicznego. Czy ten wydatek (coroczny) powinnam ująć w sprawozdaniu do 30.000 euro czy ze względu na to że jest to obligatoryjna opłata wynikająca z przepisów dotyczących eksploatacji dźwigów osobowych, może zostać pominięta w sprawozdaniu?
5. Czy w sprawozdaniu należy uwzględnić opłaty za przejazd autostradą?
Wydatki, które nie odpowiadają definicji zamówienia publicznego z art. 2 pkt 13 ustawy Pzp nie podlegają ujawnieniu w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach. Opłaty ponoszone na podstawie aktów prawa powszechnie obowiązującego, nie zaś na podstawie umowy, nie stanowią zamówienia publicznego. Tak będzie w odniesieniu do opłaty na rzecz UDT w wysokości narzuconej odgórnie w odpowiednim rozporządzeniu. Podobna sytuacja jest w przypadku opłat za przejazd autostradą, gdy podmiotem uprawnionym do pobierania opłat jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
O sprawozdaniu z udzielonych zamówień przeczytasz więcej tutaj:
Podstawa prawna