UZP w najnowszym Informatorze nr 3/2017 opublikował opinię prawną pt. „Czy informacje dotyczące spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa?”. Wynika z niej, że to na zamawiającym ciąży obowiązek weryfikacji, czy przedstawione przez wykonawcę informacje zasługują na ochronę. Przebieg analizy i ostateczna decyzja zamawiającego w zakresie utajnienia zastrzeżonych dokumentów mogą się przy tym znacząco różnić w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego– w zależności od treści żądań wykonawcy i wagi przedstawionych przez niego informacji.
Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy Pzp wykonawca może nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zastrzec tajność określonych informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Tajemnicę tę definiuje art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Są nią nieujawnione do publicznej wiadomości informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Jednocześnie w przypadku zastrzeżenia przez wykonawcę tajemnicy przedsiębiorstwa czynność ta musi zostać poddana ocenie przez zamawiającego pod względem jej skuteczności. Zamawiający ma następnie obowiązek ujawnienia (odtajnienia) informacji zastrzeżonych przez wykonawcę, które nie są tajemnicą przedsiębiorstwa.
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 17 maja 2017 r. (sygn. akt KIO 827/17, KIO 837/17, KIO 838/17) uznała, że udostępnienie na stronie internetowej wykonawcy powszechnie dostępnej listy klientów wyklucza uznanie takiej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa. Ponadto Izba stwierdziła, że dołączone przez wykonawcę referencje – z uwagi na fakt, że służą do prezentowania innym, potencjalnym kontrahentom wykonawcy jako profesjonalnego i rzetelnego partnera – nie mogą być powodem wyłączenia zasady jawności.
Pamiętaj Nie ma kategorii dokumentów, która z samej definicji podlegałaby w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ochronie jako tajemnica przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp wykonawca jest zatem zobowiązany wykazać, że informacje te zasługują na ochronę. Niewykazanie przez wykonawcę, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa prowadzi do ich ujawnienia. |
W wyroku z 13 października 2016 r. Krajowa Izba Odwoławcza (sygn. akt KIO 1835/16) wskazała, że wykonawcy powinni liczyć się z faktem, że ich oferty i udzielane w toku postępowania wyjaśnienia będą co do zasady jawne, w szczególności w zakresie:
Oferty powinny być w tych częściach jawne nie tylko dla pozostałych wykonawców ale również dla każdego zainteresowanego.
Źródło: Informator UZP 3/2017