Artykuł 144 ustawy Pzp z 2004 roku wprowadził generalną zasadę niezmienności umów w sprawie zamówień publicznych. Formułował jednocześnie katalog okoliczności, w których po spełnieniu określonych warunków zmiana umowy była dopuszczalna. Strony umowy o wykonanie zamówienia publicznego mogą zatem zmodyfikować ją m.in. na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp z 2004 roku (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2021 r., sygn. akt KIO/KD 17/21).
Wskazany przepis dopuszcza możliwość zmiany umowy w sprawie zamówienia, w sytuacji gdy kumulatywnie spełnione są dwie przesłanki:
1) łączna wartość zmian jest mniejsza od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp z 2004 i
2) jednocześnie łączna wartość zmian jest mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie w przypadku zamówień na usługi lub dostawy albo, w przypadku zamówień na roboty budowlane – 15% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
Oceniając możliwość zmiany umowy na podstawie ww. przepisu, należy mieć również na względzie regulacje dyrektywy 2014/24/UE, w szczególności treść motywu 107 akapit drugi. Stanowi on, iż modyfikacje umowy skutkujące nieznaczną zmianą wartości umowy do określonej wartości powinny być zawsze możliwe bez konieczności przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia.
Uwzględniając powyższe, zmiana umowy w sprawie zamówienia w postaci zmiany wynagrodzenia wykonawcy zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp z 2004 jest dopuszczalna w sytuacji, gdy pociąga za sobą zmianę wartości umowy, np. wynikającą ze zwiększenia lub zmniejszenia zakresu zamówienia.