Wystąpienie na skalę globalną epidemii wirusa SARS-CoV-2, a przede wszystkim zakres środków i działań, które musiały podjąć poszczególne państwa celem powstrzymania wirusa i przeciwdziałania skutkom jego rozprzestrzeniania się, jest zjawiskiem, z którym dotychczas nie mieliśmy do czynienia. Okoliczności, na które powołuje się w tym zakresie zamawiający, nie są konsekwencją jego własnych decyzji. Są to elementy niezależne od niego i odnoszą się do decyzji podejmowanych na szczeblu krajowym i międzynarodowym. Izba uznała, że w tej sytuacji unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp jest uzasadnione (wyrok KIO z 23 czerwca 2020 r.; sygn. akt KIO 892/20).
KIO zgodziła się również z argumentacją zamawiającego, że w tych okolicznościach nabycie określonych dóbr będących przedmiotem prowadzonego postępowania, mogłoby prowadzić do wydatkowania przez zamawiającego środków w sposób nieuzasadniony, co w dalszej kolejności mogłoby doprowadzić do znacznych szkód majątkowych.
Może okazać się, że wywiązanie się z dotychczasowych zobowiązań umownych będzie niemożliwe lub mocno utrudnione, w trudnym do przewidzenia czasookresie, co niewątpliwie przełoży się na sytuację finansową i ekonomiczną zamawiającego. Nawet jeżeli nabywane dobra nie są związane z działalnością wydobywczą, to z powszechnie dostępnych źródeł wiadome jest, że działalność zamawiającego jako całokształt działań została decyzją odgórną w znaczącym stopniu wstrzymana i nie wiadomo, kiedy zostanie podjęta na nowo. To z kolei w ocenie Izby przełożyło się na wszystkie zobowiązania umowne zamawiającego, a nie tylko niektóre z nich. Dla Izby wpływ przedstawionych okoliczności na sytuację zamawiającego był oczywisty i nie wymagał dodatkowego dowodzenia.
Więcej o problemach w udzielaniu i realizacji zamówień w czasie panującej epidemii COVID-19 piszemy w dziale Zamówienia publiczne w dobie pandemii.
Źródło: www.uzp.gov.pl, Informator UZP nr 2/2020
Opracowanie: