Uznanie informacji za nieprawdziwe musi być poprzedzone analizą

Stan prawny na dzień: 18.06.2014
dyrektor - jeden męzczyzna pokazuje drugiemu dokumenty

Wykluczenie wykonawcy na skutek podania nieprawdziwych informacji to radykalna czynność, dlatego podanie nieprawdziwych informacji musi być wykazane w sposób niebudzący wątpliwości.

Nie każda informacja, która z pozoru może wyglądać na nieprawdziwą jest taką informacją. Należy dokonać bardzo wnikliwej analizy posiadanych lub zdobytych informacji.

Należy pamiętać, że tylko umyślne wprowadzenie zamawiającego w błąd, zamierzone i celowe działanie wykonawcy, które przełoży się w konsekwencji na wynik postępowania, może być uznane za nieprawdziwą informację skutkującą wykluczeniem. Wówczas należy bezspornie wykazać, że przedkładane dokumenty i oświadczenia zawierają nieprawdziwe informacje, a ich przedłożenie jest wynikiem zamiaru bezpośredniego lub ewentualnego. Zamawiający w pierwszej kolejności powinien więc wykluczyć, iż przedłożone oświadczenia i dokumenty nie są skutkiem błędnej interpretacji siwz czy ogłoszenia czy też omyłki oraz jaki to ma skutek na wynik prowadzonego postępowania.

Autor:

Agata Smerd

wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, obecnie pełni funkcję głównego specjalisty ds. zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej, jest ekspertem przy Ministerstwie Gospodarki oraz członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych

Agata Smerd

Agata Smerd

Specjalistka w obszarze zamówień publicznych, autorka licznych publikacji poświęconych problematyce związanej z Prawem zamówień publicznych, zawodowo związana z zamówieniami publicznymi od 2003 roku...