wykluczenie wykonawcy

Zmiana art. 5k rozporządzenia sankcyjnego wobec Rosji – jak realizować wymogi formalne w przetargach?

Pytanie:

Mam pytanie dotyczące stosowania art. 5k rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.Urz. UE nr L 229 z 31 lipca 2014, str. 1, ze zm.) w określonym aktualnym brzmieniu.

Treść art. 5k ulegała i zapewne będzie ulegać kolejnym licznym zmianom w stosunku do jego brzmienia z rozporządzenia (UE) 2022/576 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.Urz. UE nr L 111 z 8 kwietnia 2022 r., str. 1), do której odwołuje się opinia zamieszczona na stronie internetowej UZP.

Jaką treścią art. 5k należy się posługiwać:

1)       na dzień przesłania ogłoszenia o zamówieniu do publikacji,

2)       na dzień składania ofert,

3)       w takcie oceny ofert (procedura odwrócona),

4)       przed oraz po zwarciu umowy?

Rozporządzenia zmieniające często wchodzą w życie następnego dnia po ich publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a ich ujęcie w wersjach skonsolidowanych sporządzonych w języku polskim jest znacząco opóźnione. Przykładem, jest rozporządzenie Rady (UE) 2023/2878 z 18 grudnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 833/2014 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie, którego wprowadzenie, udało się ustalić na podstawie wersji skonsolidowanej, opublikowanej dopiero 6 lub 7 lutego 2024 r. (data ustalona empirycznie).

Wizja lokalna w Prawie zamówień publicznych

Kiedy zamawiający może wymagać odbycia wizji lokalnej przez wykonawcę wg Prawa zamówień publicznych?

Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającemu, aby ten wymagał bądź dawał możliwość przeprowadzenia przez wykonawców wizji lokalnej przed złożeniem ofert. Wizja lokalna jest uzasadniona w przypadku zamówień tzw. specyficznych, jak np. roboty budowlane, do realizacji których niezbędna jest właściwa ocena terenu budowy, podłoża, infrastruktury towarzyszącej itp. Konieczność odbycia wizji lokalnej nie powinna natomiast zastępować obowiązku rzetelnego opisu przedmiotu zamówienia przez zamawiającego i jest to podkreślane przez ekspertów. W opracowaniu omawiamy problemy, jakie może napotkać zarówno zamawiający jak i wykonawcy w związku z obowiązkiem i możliwością odbycia wizji lokalnej. Podpowiadamy też, kiedy w związku z wizją trzeba określić terminy składania ofert dłuższe niż minimalne.

W tym artykule
  • Wizja lokalna to oględziny miejsca, w którym wykonawca będzie realizował zamówienie. Prawo zamówień publicznych umożliwia organizowanie wizji lokalnej dla wykonawców przed złożeniem ofert, co jest szczególnie istotne w przypadku udzielania zamówień wymagających dokładnej oceny warunków ich realizacji, np. w robotach budowlanych, które odbywają się w obiekcie wpisanym na listę zabytków. Wizja nie zastępuje obowiązku rzetelnego opisu przedmiotu zamówienia przez zamawiającego.
  • Ustawa Pzp wyznaczając zasady dotyczące określania terminów składania wniosków oraz ofert, wskazuje, że w przypadkach wymagających odbycia wizji lokalnej lub sprawdzenia dokumentacji przez wykonawcę, zamawiający musi określić terminy dłuższe niż minimalne, by zapewnić czas na przygotowanie oferty.
  • Dokumenty zamówienia muszą wyraźnie wskazywać na obowiązek lub możliwość odbycia wizji a także określać warunki odbycia wizji lokalnej. Nieodbycie wizji, jeśli jest wymagane, skutkuje odrzuceniem oferty.
  • Zamawiający może na wniosek wykonawcy zdecydować o zorganizowaniu wizji lokalnej, nawet jeśli nie została ona pierwotnie przewidziana. Będzie to wymagać modyfikacji dokumentów zamówienia i wydłużenia terminów składania ofert, aby zapewnić równe traktowanie wykonawców i zachowanie zasady uczciwej konkurencji. Wyznaczenie dodatkowego terminu na wizję lokalną może być rozważane w celu zwiększenia liczby ważnych ofert.
  • Zamawiający może wymagać od wykonawcy oświadczenia o odbyciu obowiązkowej wizji lokalnej, jednak kluczowe jest rzeczywiste uczestnictwo w wizji. Sposób przeprowadzenia wizji powinien umożliwić zamawiającemu weryfikację udziału w niej wykonawcy (np. podczas wizji konieczna jest obecność pracownika zamawiającego).
  • Udział w wizji lokalnej w ramach wcześniejszego, unieważnionego postępowania może zwalniać wykonawcę z obowiązku odbycia wizji w kolejnym postępowaniu o tym samym zakresie, pod warunkiem, że zostanie to odpowiednio opisane w dokumentach zamówienia.
  • Zalecenie odbycia wizji lokalnej przez zamawiającego także wymaga wydłużenia minimalnego terminu składania ofert, aby zapewnić wykonawcom czas na odpowiednie przygotowanie się do złożenia oferty.