wykluczenie wykonawcy

Jeszcze o potwierdzaniu braku podstaw wykluczenia podmiotów związanych z Rosją

Pytanie:

Prowadzę postępowanie unijne na odbiór odpadów. Ofertę złożył jeden wykonawca, który spełnia warunki. Pytanie dotyczy wykluczenia związanego z Rosją tj. art. 5k i art. 7. W SWZ założyłem, że wykonawca wraz z ofertą oprócz JEDZ złoży oświadczenie o braku wykluczenia z art. 5k i art. 7 (za wzorem ze strony www UZP). Jednak w SWZ napisałem, że dokument ten (oświadczenie dotyczące braku wykluczenia z art. 5k i art. 7 złożone wraz z ofertą i JEDZ) potwierdzi brak podstaw wykluczenia. W SWZ w wykazie podmiotowych środków dowodowych nie umieściłem już nic związanego z Rosją. Po prostu w związku z wyjątkową sytuacją potraktowałem go tak jak podmiotowy środek dowodowy składany wyjątkowo wraz z ofertą. Teraz do mnie dotarło, że źle zrozumiałem zapisy umieszczone na portalu UZP dotyczące przesłanek wykluczenia związanych z Rosją (iż podmiotowym środkiem dowodowym dotyczącym art. 5k i 7 może być oświadczenie własne wykonawcy). Wydaje mi się, że należało najpierw poprosić o to oświadczenie, o które prosiłem a później w ramach podmiotowych np. o aktualność tych informacji.

Czy wobec tego mam wybrać wykonawcę (w końcu w SWZ napisałem, że dokument potwierdzi brak podstaw wykluczenia) i ewentualnie przed podpisaniem umowy poprosić o oświadczenie w sprawie aktualności tych informacji?

Podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia

Wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego według Pzp

Prawo zamówień publicznych przewiduje okoliczności, których zaistnienie w postępowaniu o udzielenie zamówienia zawsze zobowiązuje zamawiającego do podjęcia decyzji o dyskwalifikacji wykonawcy. Fakultatywne podstawy wykluczenia uregulowano w art. 109 ust. 1 ustawy Pzp. Eliminują one z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wówczas gdy zamawiający przewidział je w dokumentacji. Od 1 stycznia 2021 r. nowe Pzp wprowadziło pewne zmiany w podstawach wykluczenia w katalogach przesłanek fakultatywnych i obligatoryjnych. Zamawiający musi także pamiętać, że w 2022 roku pojawiły się nowe obowiązkowe podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania z uwagi na wojnę Rosja – Ukraina. O wszystkich okolicznościach, które są przyczyną wykluczenia z procedury zgodnie z ustawą Pzp, przeczytasz w poniższym artykule.

W tym artykule
  • Obligatoryjna przesłanka wykluczenia zobowiązuje zamawiającego do tego, aby po jej wystąpieniu zawsze wykluczył wykonawcę z procedury. Podstawą będzie odpowiedni przepis ustawy Pzp i nie ma tu znaczenia, czy zamawiający przewidział przesłankę w dokumencie zamówienia.
  • Fakultatywna przesłanka wykluczenia jest przesłanką nieobowiązkową. Zamawiający przygotowując postępowanie, powinien przeanalizować, jakie cechy podmiotowe wykonawcy są dla niego istotne i na tej podstawie powinien podjąć decyzję i zastosowaniu poszczególnych podstaw wykluczenia. Przykładem takich przesłanek jest np. okoliczność gdy wobec wykonawcy otwarto likwidację bądź ogłoszono upadłość albo gdy wykonawcy w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe.
  • Nowe Pzp od 1 stycznia 2021 r. przeniosło niektóre przesłanki obligatoryjne do katalogu przesłanek fakultatywnych – szczegóły publikujemy w czytelnej tabeli.
  • Warto pamiętać, że w 2022 roku pojawiły się nowe podstawy wykluczenia związane wojną między Rosją i Ukrainą. Zamawiający ma obowiązek wykluczyć z postępowania podmioty, które są wykonawcami rosyjskimi lub mają określone związki z Rosją.
  • Katalog przesłanek obligatoryjnych i fakultatywnych zawiera ustawa Pzp w art. 108–art. 110.
Wykluczenie podmiotów rosyjskich w zamówieniach do 130.000 zł

Wykluczenie podmiotów rosyjskich w zamówieniach do 130.000 zł i innych wyłączonych od Pzp

W przypadku każdego nawet najmniejszego zakupu zamawiający musi sprawdzić nowe przesłanki wykluczenia tzw. podmiotów rosyjskich które opisuje specustawa. Wykluczenie podmiotów rosyjskich dotyczy zamówień do 130.000 zł i innych zakupów wyłączonych spod reżimu ustawy Pzp. Zamawiający pytają, co z tzw. zakupami na fakturę za kilka czy kilkanaście złotych. Tutaj pojawia się wiele wątpliwości i niestety najnowsze wytyczne Urzędu Zamówień Publicznych ich nie rozstrzygają. Sprawdź wskazówki naszej ekspertki, jak podejść do tego problemu.

Jak sprawdzać nowe przesłanki wykluczenia podmiotów rosyjskich w procedurach krajowych i unijnych?

Jak sprawdzać nowe przesłanki wykluczenia podmiotów rosyjskich w procedurach krajowych i unijnych?

Od 9 i 16 kwietnia br. zamawiający muszą stosować nowe przesłanki wykluczenia tzw. podmiotów rosyjskich z postępowań oraz zakaz udzielania rosyjskim podmiotom zamówień publicznych. Z artykułu dowiesz się m.in. w jakich procedurach stosować nowe regulacje, wobec których podmiotów sprawdzać brak przesłanek wykluczenia oraz jak podchodzić do postępowań, które trwały w czasie wejścia w życie nowych przepisów. Artykuł omawia zarówno procedury unijne jak i krajowe. W kolejnej części opracowania omawiamy procedury, które nie podlegają reżimowi ustawy Pzp.

W tym artykule
  • Nowe podstawy wykluczenia mają charakter samoistny, obligatoryjny i dodatkowy względem tych z art. 108 ust. 1 ustawy Pzp. Ponadto przesłanka z art. 5k rozporządzenia UE stanowi odrębną podstawę w stosunku do tych, o jakich mowa w art. 7 ust. 1 specustawy.
  • W procedurach krajowych stosujemy art. 7 ust. 1 specustawy. Wobec tego zamawiający musi wskazać w SWZ oraz ogłoszeniu o zamówieniu przepisy, które zastosuje. Następnie określi, w jaki sposób wykonawca potwierdzi brak okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 1 specustawy.
  • Jeżeli wartość zamówienia jest co najmniej równa progom unijnym lub je przekracza, zamawiający musi zastosować przesłanki wykluczenia zarówno z art. 7 ust. 1 specustawy jak i art. 5k rozporządzenia UE. W tym celu żąda wstępnego oświadczenia oraz odpowiednich podmiotowych środków dowodowych.
  • Potwierdzenie braku podstaw wykluczenia zarówno zgodnie z art. 7 ust. 1 specustawy jak i art. 5k rozporządzenia UE może wynikać z treści dodatkowego oświadczenia, które wykonawca złoży z ofertą.
  • UZP wskazuje w wyjaśnieniach, iż w przypadku podmiotów trzecich wykonawca wskazuje te podmioty, na zdolnościach których polega w zakresie ponad 10% wartości zamówienia. Zarówno w postępowaniach krajowych, jak i unijnych, obowiązek przedłożenia podmiotowych środków dowodowych dotyczy, co do zasady, wyłącznie wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.
  • W procedurach unijnych art. 124 pkt 1 ustawy Pzp zobowiązuje zamawiających, aby weryfikowali brak podstaw wykluczenia wobec wykonawców na podstawie podmiotowych środków dowodowych. Samo JEDZ nie wystarczy. Zamawiający ma obowiązek wskazać w SWZ, a następnie żądać od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę, określonych podmiotowych środków dowodowych.

Więcej na temat nowych przesłanek wykluczenia piszemy w artykułach: