wykluczenie wykonawcy

Wykluczenie podmiotów rosyjskich w zamówieniach do 130.000 zł

Wykluczenie podmiotów rosyjskich w zamówieniach do 130.000 zł i innych wyłączonych od Pzp

W przypadku każdego nawet najmniejszego zakupu zamawiający musi sprawdzić nowe przesłanki wykluczenia tzw. podmiotów rosyjskich które opisuje specustawa. Wykluczenie podmiotów rosyjskich dotyczy zamówień do 130.000 zł i innych zakupów wyłączonych spod reżimu ustawy Pzp. Zamawiający pytają, co z tzw. zakupami na fakturę za kilka czy kilkanaście złotych. Tutaj pojawia się wiele wątpliwości i niestety najnowsze wytyczne Urzędu Zamówień Publicznych ich nie rozstrzygają. Sprawdź wskazówki naszej ekspertki, jak podejść do tego problemu.

Jak sprawdzać nowe przesłanki wykluczenia podmiotów rosyjskich w procedurach krajowych i unijnych?

Jak sprawdzać nowe przesłanki wykluczenia podmiotów rosyjskich w procedurach krajowych i unijnych?

Od 9 i 16 kwietnia br. zamawiający muszą stosować nowe przesłanki wykluczenia tzw. podmiotów rosyjskich z postępowań oraz zakaz udzielania rosyjskim podmiotom zamówień publicznych. Z artykułu dowiesz się m.in. w jakich procedurach stosować nowe regulacje, wobec których podmiotów sprawdzać brak przesłanek wykluczenia oraz jak podchodzić do postępowań, które trwały w czasie wejścia w życie nowych przepisów. Artykuł omawia zarówno procedury unijne jak i krajowe. W kolejnej części opracowania omawiamy procedury, które nie podlegają reżimowi ustawy Pzp.

W tym artykule
  • Nowe podstawy wykluczenia mają charakter samoistny, obligatoryjny i dodatkowy względem tych z art. 108 ust. 1 ustawy Pzp. Ponadto przesłanka z art. 5k rozporządzenia UE stanowi odrębną podstawę w stosunku do tych, o jakich mowa w art. 7 ust. 1 specustawy.
  • W procedurach krajowych stosujemy art. 7 ust. 1 specustawy. Wobec tego zamawiający musi wskazać w SWZ oraz ogłoszeniu o zamówieniu przepisy, które zastosuje. Następnie określi, w jaki sposób wykonawca potwierdzi brak okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 1 specustawy.
  • Jeżeli wartość zamówienia jest co najmniej równa progom unijnym lub je przekracza, zamawiający musi zastosować przesłanki wykluczenia zarówno z art. 7 ust. 1 specustawy jak i art. 5k rozporządzenia UE. W tym celu żąda wstępnego oświadczenia oraz odpowiednich podmiotowych środków dowodowych.
  • Potwierdzenie braku podstaw wykluczenia zarówno zgodnie z art. 7 ust. 1 specustawy jak i art. 5k rozporządzenia UE może wynikać z treści dodatkowego oświadczenia, które wykonawca złoży z ofertą.
  • UZP wskazuje w wyjaśnieniach, iż w przypadku podmiotów trzecich wykonawca wskazuje te podmioty, na zdolnościach których polega w zakresie ponad 10% wartości zamówienia. Zarówno w postępowaniach krajowych, jak i unijnych, obowiązek przedłożenia podmiotowych środków dowodowych dotyczy, co do zasady, wyłącznie wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.
  • W procedurach unijnych art. 124 pkt 1 ustawy Pzp zobowiązuje zamawiających, aby weryfikowali brak podstaw wykluczenia wobec wykonawców na podstawie podmiotowych środków dowodowych. Samo JEDZ nie wystarczy. Zamawiający ma obowiązek wskazać w SWZ, a następnie żądać od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę, określonych podmiotowych środków dowodowych.

Więcej na temat nowych przesłanek wykluczenia piszemy w artykułach:

  Wniosek o zmianę umowy o zamówienie publiczne z uwagi na wojnę Rosja – Ukraina

Wniosek o zmianę umowy o zamówienie publiczne z uwagi na wojnę Rosja – Ukraina

Wojna między Rosją i Ukrainą uniemożliwia realizację wielu kontraktów o zamówienia publiczne na dotychczasowych zasadach. Wykonawcy tracą na współpracy i nie mogą sobie pozwolić na dalszą realizację umowy bez zmian jej postanowień. Jeśli jesteś wykonawcą i starasz się o zmianę umowy, skorzystaj z naszych wskazówek. Sprawdź, jak sformułować wniosek, aby było on skuteczny i skorzystaj z gotowego wzoru. Pamiętaj także, że możesz wnioskować o zmianę projektu umowy, jeśli bierzesz udział w postępowaniu i jeszcze nie zawarłeś kontraktu – szczegóły opisujemy w artykule.

Czy podmiot trzeci może wystawić oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu po terminie składania ofert?

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie tzw. krajowe na podstawie art. 275 ust. 1 ustawy Pzp. Wykonawca polega na zdolnościach podmiotów trzecich, aby potwierdzić warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający wymagał, aby wykonawca, który polega na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, przedstawił wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, także oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby, potwierdzające brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w zakresie w jakim wykonawca powołuje się na jego zasoby. Wykonawca nie złożył oświadczeń z ofertą, wobec czego zamawiający wezwał go do ich złożenia. Wykonawca uzupełnił oświadczenia w postaci papierowej, opatrzone własnoręcznym podpisem przez osoby reprezentujące podmiot trzeci, datowane na dzień składania ofert. Wykonawca przekazał także cyfrowe odwzorowanie tych dokumentów opatrzone podpisem zaufanym poświadczającym zgodność cyfrowego odwzorowania z dokumentem w postaci papierowej. Data podpisu zaufanego wykonawcy przypada po terminie składania ofert. Czy jest to prawidłowo złożony dokument? Co byłoby w sytuacji, gdyby wykonawca otrzymał oświadczenia od podmiotów trzecich w postaci elektronicznej i byłyby one opatrzone podpisami po terminie składania ofert? Potwierdzałoby to wyraźnie, że na termin składania ofert wykonawca nie był w ich posiadaniu. Czy tak otrzymany dokument też byłby prawidłowo złożony?