Pewien zamawiający otrzymał wniosek o waloryzację wynagrodzenia w trakcie trwania umowy w odniesieniu do minionych okresów. Ponieważ był niekompletny, zamawiający poprosił o jego uzupełnienie. Wykonawca jednak nie dopełnił formalności, a zamówienie zostało wykonane. Czy zamawiający ma obecnie obowiązek zwaloryzować umowę, którą już zrealizowano? Wiele zależy od podstawy waloryzacji i tekstu umowy. Szczegóły w wyjaśnieniu eksperta.
Gdyby zamawiający chciał dokonać waloryzacji wynagrodzenia po upływie terminu realizacji umowy, to w sytuacji przedstawionej w pytaniu nie można zupełnie wykluczyć takiej możliwości, biorąc pod uwagę, że wniosek o waloryzację wynagrodzenia wpłynął do zamawiającego w takcie realizacji umowy. Jednak w świetle jedynie ogólnych informacji przedstawionych w pytaniu (nie mając dostępu m.in. do tekstu umowy) nie można jednoznacznie stwierdzić, czy istnieje obowiązek waloryzacji. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do zamawiającego.
Ocena wniosku wykonawcy o waloryzację wynagrodzenia powinna być dokonywana z uwzględnieniem indywidualnych okoliczności konkretnego przypadku (w pytaniu brak m.in. informacji, w jaki sposób wniosek był niekompletny i dlaczego wykonawca go nie uzupełnił).
W pytaniu nie zawarto także informacji, czy podstawą waloryzacji wynagrodzenia jest art. 436 pkt 4 lit. b ustawy Pzp czy art. 439 ustawy Pzp, co ma wpływ na ocenę wniosku o waloryzację wynagrodzenia.
Przy czym warto rozróżnić instytucje uregulowane w art. 436 pkt 4 lit. b ustawy Pzp oraz w art. 439 ustawy Pzp. Stanowią one odrębne podstawy do zmiany wynagrodzenia wykonawcy: