Waloryzacja zrealizowanej umowy o zamówienie publiczne – tak czy nie?

Stan prawny na dzień: 18.06.2024
Pewien zamawiający otrzymał wniosek o waloryzację wynagrodzenia w trakcie trwania umowy w odniesieniu do minionych okresów.

Pewien zamawiający otrzymał wniosek o waloryzację wynagrodzenia w trakcie trwania umowy w odniesieniu do minionych okresów. Ponieważ był niekompletny, zamawiający poprosił o jego uzupełnienie. Wykonawca jednak nie dopełnił formalności, a zamówienie zostało wykonane. Czy zamawiający ma obecnie obowiązek zwaloryzować umowę, którą już zrealizowano? Wiele zależy od podstawy waloryzacji i tekstu umowy. Szczegóły w wyjaśnieniu eksperta.

Gdyby zamawiający chciał dokonać waloryzacji wynagrodzenia po upływie terminu realizacji umowy, to w sytuacji przedstawionej w pytaniu nie można zupełnie wykluczyć takiej możliwości, biorąc pod uwagę, że wniosek o waloryzację wynagrodzenia wpłynął do zamawiającego w takcie realizacji umowy. Jednak w świetle jedynie ogólnych informacji przedstawionych w pytaniu (nie mając dostępu m.in. do tekstu umowy) nie można jednoznacznie stwierdzić, czy istnieje obowiązek waloryzacji. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do zamawiającego.

Ocena wniosku wykonawcy o waloryzację wynagrodzenia powinna być dokonywana z uwzględnieniem indywidualnych okoliczności konkretnego przypadku (w pytaniu brak m.in. informacji, w jaki sposób wniosek był niekompletny i dlaczego wykonawca go nie  uzupełnił).

W pytaniu nie zawarto także informacji, czy podstawą waloryzacji wynagrodzenia jest art. 436 pkt 4 lit. b ustawy Pzp czy art. 439 ustawy Pzp, co ma wpływ na ocenę wniosku o waloryzację wynagrodzenia.

Przy czym warto rozróżnić instytucje uregulowane w art. 436 pkt 4 lit. b ustawy Pzp oraz w art. 439 ustawy Pzp. Stanowią one odrębne podstawy do zmiany wynagrodzenia wykonawcy:

  1. Pierwszy z przepisów nakazuje wprowadzić do umowy zawartej na czas dłuższy niż 12 miesięcy postanowień aktualizujących wynagrodzenie wykonawcy w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę, a które następują na skutek zmian powszechnie obowiązującego prawa.
  2. Drugi przepis ma za zadanie zachowanie równowagi ekonomicznej stron umowy w sprawie zamówienia publicznego, która może zostać zaburzona w wyniku zmian stosunków gospodarczych, czyli zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia (zob. np. wyrok KIO z 2 grudnia 2022 r., sygn. akt KIO 2984/22).
Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Integracji...