Konsorcjum FB Serwis póki co nie będzie odbierać odpadów od części mieszkańców Poznania – taką decyzję podjął Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”. Zamawiający ustala czy wykonawca dysponuje odpowiednią bazą transportowo-magazynową potrzebną do realizacji zamówienia.
Decyzją związku, który odpowiada za gospodarkę odpadami w Poznaniu i okolicznych gminach, jest wynikiem wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. Sprawa toczyła się w związku z odwołaniem, jakie złożyły firmy, których oferty nie zostały wybrane jako najkorzystniejsze w postepowaniu na odbiór i zagospodarowanie odpadów w sześciu sektorach aglomeracji poznańskiej. Wykonawcy w sumie postawili 25 zarzutów wobec sposobu przeprowadzenia przetargu. 24 z nich Izba uznała za bezzasadne i podtrzymała decyzje ZM GOAP. W stosunku do jednego zarzutu – dotyczącego niespełnienia wymogu posiadania bazy transportowo-magazynowej przy ul. Wieruszowskiej przez wybranego wykonawcę konsorcjum FB Serwis – nakazała unieważnienie wyboru oferenta. KIO orzekła, że Związek Międzygminny ma przeprowadzić dodatkowe postępowanie, które jednoznacznie ustali czy wskazana przez wybranego wykonawcę baza spełnia wszelkie wymogi.
Wybór wykonawcy już został unieważniony. Zamawiający przystąpił też do ponownego badania i oceny ofert. Związek wszczął także postępowanie wyjaśniające i postanowił wezwać hiszpańskie konsorcjum FB Serwis do przedstawienia wyjaśnień i dokumentów potwierdzających, że wskazana baza przy ul. Wieruszowskiej spełnia wszelkie wymagania. Na podstawie dokumentów, którymi dysponuje już Komisja Przetargowa oraz otrzymanych wyjaśnień zostanie podjęta decyzja o ponownym wyborze oferty FB Serwis lub unieważnieniu przetargu. Od tego rozstrzygnięcia strony będą mogły się odwołać do KIO.
Zamawiający tłumaczy, że wcześniej nie wiedział, że są jakieś problemy z bazą wykonawcy. Związek informuje, że dopiero 12 listopada wpłynęło do niego oficjalne pismo Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Poznaniu przedstawiające wyniki kontroli bazy oferenta. WIOŚ stwierdził w nim, że „Teren przy ul. Wieruszowskiej 12-16 nie jest przystosowany do spełniania funkcji bazy magazynowo-transportowej, której posiadanie i odpowiednie wyposażenie jest wymagane od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości i nie spełnia wymagań zawartych w rozporządzeniu ministra środowiska z 11 stycznia 2013 r.”
Przedstawiciele hiszpańskiego konsorcjum twierdzą jednak, że ich baza spełnia wymagania. W związku z tymi różnymi stanowiskami zamawiający postanowił uzyskać dodatkowe wyjaśnienia od wykonawcy. „Skierowane zostanie także pismo do WIOŚ o wyjaśnienie rozbieżności” – poinformował Związek Międzygminny GOAP.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”