W najnowszym opracowaniu Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych w IV kwartale 2024 r.” znajdziesz kluczowe orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej i sądów dotyczące zamówień publicznych. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie orzeczeń w czytelnej tabeli z wyszczególnieniem tezy wyroku i jej szerszego omówienia.
Sprawy, które omówiliśmy, obejmują m.in.:
Nie przegap podsumowania istotnych rozstrzygnięć, które mogą wpłynąć na Twoje postępowania! Sprawdź, jakie wnioski płyną z najnowszej linii orzeczniczej.
Orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej |
||
Sygnatura wyroku |
Teza |
Rozwinięcie tezy |
Wyrok KIO z 8 października 2024 r. (sygn. akt KIO 3124/24) |
Termin udostępnienia ofert: Ustawa Pzp nie precyzuje wprost terminu udostępnienia ofert, ale zwrot „udostępnia się” akcentuje niezwłoczność tej czynności dla tych dokumentów. Zdaniem Izby nie można tego terminu rozumieć jako terminu trzydniowego. |
W ocenie Izby poprzez sposób wykonywania przez zamawiającego wynikających z ustawy obowiązków związanych z udostępnieniem dokumentów, o które wnioskował odwołujący, uniemożliwił on temu wykonawcy obronę swoich praw w postępowaniu. Zasadę jawności i przejrzystości zachował w jedynie w fasadowej postaci, pozbawionej celu któremu mają te zasady służyć. Za takie bowiem należy uznać działanie zamawiającego polegające na udostępnieniu ofert po upływie 3 dni od złożenia przez odwołującego wniosku, a zarazem dzień po upływie terminu na wniesienie odwołania od czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. Aby ustalić, czy nieostry termin „niezwłocznie” został zachowany, należy ocenić, czy przeszkody w udostępnieniu dokumentów były natury względnie obiektywnej. Takie przyczyny wymienia m.in. § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie protokołu. Stanowi on, że w przypadku, gdy: „udostępnienie protokołu postępowania lub załączników do protokołu postępowania albo ich części przy użyciu środków komunikacji elektronicznej byłoby utrudnione lub niemożliwe: 1) z przyczyn o charakterze technicznym, 2) z przyczyn wynikających z przepisów odrębnych, 3) w przypadku odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej z powodu zaistnienia jednej z sytuacji określonej w art. 65 ust. 1 ustawy, 4) w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – zamawiający niezwłocznie informuje o tym wnioskodawcę, wskazując jeden ze sposobów udostępnienia, przykładowo poprzez wgląd w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego. |
Wyrok KIO z 31 grudnia 2024 r. (sygn. akt KIO 4767/24) |
Wadium w formie pieniężnej, data wpływu: Dla oceny prawidłowości wadium w formie pieniężnej istotny jest termin jego wpływu do zamawiającego, a nie czas jego wysłania przez wykonawcę. |
Izba nie zgodziła się z odwołującym, że mimo opóźnienia wadium zabezpieczało oferty, a zatem zachowało swój cel. Termin składania ofert upływał o godz. 10.00., otwarcie ofert nastąpiło o godz. 10.15., co oznacza, że do godz. 11.17 (tj. momentu wpływu wadium) zamawiający nie mógłby zatrzymać wadium w okolicznościach, o których mowa w art. 98 ust. 6 ustawy Pzp, bo nie miał dostępu do środków pieniężnych przelanych tytułem wadium. Nawet jeśli mało prawdopodobne jest, by zamawiający dokonał badania i oceny ofert w ciągu pierwszych 77 minut od otwarcia ofert, nie zmienia to faktu, że wadium w tym okresie nie zabezpieczało ofert w obu częściach postępowania, zatem nie można twierdzić, że zachowało swój cel przez cały okres związania ofertą. Dla oceny sytuacji zaistniałej w niniejszej sprawie nie ma także znaczenia to, że zamawiający nie „ostrzegł” wykonawców w SWZ o konieczności dokonywania przelewów odpowiednio wcześnie i że nie przedstawił dowodu zaksięgowania środków na swoim rachunku. Po pierwsze, z żadnego przepisu ustawy Pzp nie wynika, że zamawiający jest zobowiązany instruować wykonawców, jak wcześnie mają robić przelewy na jego rachunek tytułem wniesienia wadium, zwłaszcza że informacje o terminach sesji wychodzących i przychodzących danych banków są dostępne na stronach internetowych. To wykonawca powinien zadbać o zrobienie przelewu w takim czasie, by środki zostały uznane na rachunku zamawiającego przed upływem terminu składania ofert. Po drugie, z art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp nie wynika, że podając uzasadnienie prawne i faktyczne odrzucenia ofert zamawiający zobowiązany jest też dołączyć do niego jakieś dowody, w tym przypadku – dowody uznania środków na swoim rachunku bankowym. |
Wyrok KIO z 28 listopada 2024 r. (sygn. akt KIO 4150/24) |
Zobowiązanie do udostępnienia zasobów dla konsorcjum: Przepisy nie wymagają, aby zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów było wystawione na wszystkich członków konsorcjum |
Biorąc pod uwagę szczególny charakter konsorcjum jako wykonawcy, oczywiste jest, że jeżeli udostępnienie potencjału następuje w stosunku do jednego z konsorcjantów, to stanowi ono jego wkład merytoryczny do udziału w konsorcjum traktowanym jako całość. Skoro przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do grupy podmiotów tworzących konsorcjum, to należy uwzględnić, że w takiej sytuacji każdy z podmiotów może mieć inny wkład w stworzenie konsorcjum. Wkładem tym może być potencjał udostępniony przez podmiot trzeci jednemu z podmiotów tworzących konsorcjum. |
Wyrok KIO z 13 listopada 2024 r. (sygn. akt KIO 3969/24) |
Poprawa innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z treścią SWZ: Gdy korekta oferty w zakresie oświadczenia wykonawcy co do oferowanego świadczenia wymaga sięgnięcia do informacji/dokumentów spoza jego oferty, z pewnością występuje wówczas istotna zmiana w treści oferty, co wyklucza zastosowanie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. |
Niedopuszczalne jest sięganie po informacje, jakie wykonawca przedstawił w procedurze przeprowadzonej przez zamawiającego w ramach rozeznania rynku, przed wszczęciem postępowania. Informacje te nie były bowiem częścią oferty odwołującego w postępowaniu. Treść ofert wykonawców w zakresie oferowanego świadczenia podlega ocenie pod kątem spełnienia ustalonych przez zamawiającego wymagań. Nie może być tak, że w przypadku jednej oferty to zamawiający – zamiast wykonawcy – dokonuje wyboru przedmiotu świadczenia z dostępnych na rynku produktów – nawet jeżeli miałoby to dotyczyć tylko jednego producenta/dostawcy wskazanego przez wykonawcę, w portfolio którego tylko jeden produkt spełniałby wymagania zamawiającego. |
Wyrok KIO z 4 grudnia 2024 r. (sygn. akt KIO 4111/24) |
Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy: Ustawodawca nie nałożył na zamawiającego obowiązku 100% rekompensaty zmian kosztów realizacji usługi z uwagi na wzrost cen materiałów lub kosztów. Dlatego też to wykonawca powinien odpowiednio skalkulować koszty realizacji umowy i, bazując na realiach rynkowych, przedstawić cenę złożonej oferty. |
Mechanizm waloryzacji – jak słusznie wskazał zamawiający – jest rozwiązaniem szczególnym, które ma na celu ograniczenie, a nie wyłączenie ryzyka stron związanego ze zmianą cen materiałów bezpośrednio związanych z realizacją zamówienia. W tym zakresie zamawiający ma więc swobodę, co do sposobu określenia zmiany wynagrodzenia i ukształtowania jego elementów. Wykonawca powinien, kalkulując cenę oferty, wziąć pod uwagę rozszerzony zakres ryzyk. Koszt ten można bowiem wycenić. |
Wyrok KIO z 4 listopada 2024 r. (sygn. akt KIO 3751/24) |
Kryteria oceny ofert, badanie: Nie należy z góry zakładać, że wykonawca oferuje w ofercie świadczenie tylko po to, by wygrać zamówienie. Nie jest tak, że oświadczenie dotyczące spełniania kryteriów jest jedynie dowolną, pozbawioną konsekwencji i bezrefleksyjnie nakierowaną na podwyższenie punktacji deklaracją. |
Składane w ofercie oświadczenie wykonawcy o spełnianiu kryteriów pozacenowych wywołuje konkretne skutki prawne, powodujące, że nie może być ono postrzegane jako mogące służyć, bez zobowiązań i konsekwencji, podwyższeniu punktacji przyznanej ofercie. Po stronie wykonawcy składającego takie oświadczenie w ofercie powstaje zobowiązanie, którego niewykonanie pociąga za sobą skutki związane z odpowiedzialnością kontraktową. Izba nie podziela stanowiska odwołującego, który niedopuszczalności kryteriów w zaskarżonym kształcie upatruje w tym, że wykonawcy po to tylko, aby uzyskać maksymalną liczbę punktów i wygrać przetarg, mogą złożyć deklaracje bez pokrycia, a to czy wykonawca faktycznie będzie realizować usługę należycie w zadeklarowanych parametrach będzie oceniane dopiero na etapie realizacji umowy. Podobnie jak w przypadku aspektów punktowanych w ramach kryteriów, tak i w odniesieniu do pozostałych wymagań, złożenie oferty stanowi zaciągnięcie zobowiązania ze wszystkimi tego konsekwencjami. Minimalizacji związanego z tym ryzyka służą przewidziane ustawą narzędzia, w tym badanie potencjału podmiotowego wykonawców, badanie realności zaoferowanej ceny oraz stosowne klauzule umowne. |
Wyrok KIO z 17 października 2024 r. (sygn. akt KIO 3529/24) |
Unieważnienie postępowania z uwagi na nieusuwalną wadę: Jeśli zamawiający twierdzi, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia, to powinien w tym zakresie przeprowadzić stosowną analizę, której da wyraz w treści informacji o unieważnieniu postępowania. |
Zamawiający opisał w uzasadnieniu pewną okoliczność, która jego zdaniem stanowi wadę postępowania – tj. niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia, co skutkowało brakiem możliwości prawidłowego i jednoznacznego zweryfikowania złożonych przez wykonawców wyjaśnień rażąco niskich cen. Oprócz opisania tejże wady zamawiający nie przeprowadził jednak jakiejkolwiek analizy w kontekście zakwalifikowania jej jako: po pierwsze – nieusuwalnej, po drugie – uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy. Brak stosownej analizy w tym zakresie w zasadzie uniemożliwia dokonanie przez Izbę oceny podjętej czynności w kontekście jej legalności. |
Orzecznictwo sądu zamówień publicznych |
||
Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 19 listopada 2024 r. (sygn. akt XXIII Zs 134/24) |
Rażąco niska cena składowa oferty: |
Przyjmuje się, że istotnymi częściami składowymi ceny lub kosztu w rozumieniu art. 224 ust. 1 ustawy Pzp są te części składowe, które ze względu na ich wartość, a także wielkość lub rozmiar, a tym samym znaczący udział w całości zamówienia, mają wpływ na wykonanie zamówienia. Skarżący powinien zatem w tej sprawie samodzielnie wykazać, że określona część składowa, która jest przedmiotem zarzutu, ma charakter istotny, ponieważ w tych okolicznościach, to na nim spoczywał ciężar dowodzenia. |
Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 5 sierpnia 2024 r. (sygn. akt XXIII Zs 85/24) |
Interpretacja SWZ, modyfikacja jej treści: |
Skarżący dopiero aktualnie w skardze dokonywał interpretacji treści SWZ, co do wymogów doświadczenia a zaniechał pytań w stosunku do autora SWZ – zamawiającego, odnośnie do tej interpretacji na właściwym etapie postępowania. W ocenie Sądu Okręgowego takie zaniechanie, co do kwestii interpretacyjnych SWZ w odpowiednim czasie nie może korzystać z ochrony sądowej, ponieważ naraża potencjalnych zamawiających i wykonawców na ogromną, niczym nieuzasadnioną niepewność, co do losów jakiejkolwiek inwestycji. |
Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 18 czerwca 2024 r. (sygn. akt XXIII Zs 53/24) |
Odrzucenie oferty na podstawie informacji niejawnych |
W ocenianych czynnościach zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego była sytuacja wyjątkowa, ponieważ informacje stanowiące podstawę odrzucenia oferty stanowiły informacje niejawne w rozumieniu ww. ustawy o ochronie informacji niejawnych, wskazujące na zaistnienie przesłanki odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp. Sąd Okręgowy oceniając cały materiał dowodowy, w tym materiał niejawny, podobnie jak KIO nie stwierdził naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp, poprzez bezzasadne założenie, że przyjęcie oferty skarżącego naruszyłoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa. |
Opracowanie: