Ubiegły rok to czas szczególnych zmian rynkowych, które powodowały konieczność modyfikacji zawartych kontraktów zamówieniowych. Warte uwagi jest, że względem 2021 roku ponad dwukrotnie wzrosła wówczas liczba ogłoszeń o dokonanych zmianach umów.
Zdefiniowanie problemu pozwala na pewno odpowiednio dostosować wzory formularzy, jakie wykonawcy składają w postępowaniu. O informacje w tym zakresie można „poprosić” wykonawców, zamieszczając stosowne zapisy we wzorze formularza oferty.
Zamawiający klasyczny prowadzi postępowanie unijne. Po otwarciu ofert, podjęto próbę przygotowania informacji do prezesa UZP o złożonych ofertach. Okazało się, że wzór tej informacji z rozporządzenia każe wskazać rodzaj wykonawcy. Trzeba w niej podać, czy wykonawca jest mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem, średnim przedsiębiorstwem, czy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej itp. Tymczasem dokument JEDZ nie wymaga aż tak szczegółowych danych. Na pytanie „Czy wykonawca jest mikroprzedsiębiorstwem bądź małym lub średnim przedsiębiorstwem?” wykonawca odpowiada „tak” lub „nie”. Zamawiający nie ma zatem wiedzy o rodzaju wykonawcy poza tym, że albo należy do MŚP albo nie. Co więc powinien wpisać w polu „rodzaj wykonawcy”? Czy należy zwrócić się do wykonawców z prośbą o dodatkowe informacje?
Wiceprezes Rady Ministrów Minister Rozwoju, Pracy i Technologii Jarosław Gowin powołał, 1 maja 2021 r., w skład Rady Zamówień Publicznych, Katarzynę Alicję Skwierczyńską.
Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że zgodnie z przedstawionym planem wdrażania nowego Biuletynu Zamówień Publicznych, 18 stycznia 2021 r. oddano do użytku kolejne moduły platformy e-Zamówienia:
To odwołujący musi podważyć stanowisko administratora miniPortalu oraz komunikaty „wyskakujące” zamawiającemu podczas prób otwarcia oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 186/20).
Postępowanie na współfinansowane roboty budowlane jest prowadzone w trybie negocjacji bez ogłoszenia (zamówienie sektorowe). Czy art. 62 ust. 2 ustawy Pzp dotyczy tylko dostaw i usług? Tak właśnie zrozumieliśmy tę regulację i uznaliśmy, że zawiadomienie prezesa UZP następuje w przypadku dostaw i usług, jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub je przekracza. Czy gdyby okazało się, że popełniliśmy błąd, to możemy teraz powiadomić prezesa UZP o wszczęciu postępowania (jesteśmy po etapie negocjacji i składania ofert)? Czy może lepiej unieważnić postępowanie, z uwagi na to, że jest obarczone błędem i wszcząć je od początku?
W dniu 11 marca 2019 r. odstąpiono w całości od umowy na zaprojektowanie i wdrożenie Platformy e-Zamówienia zawartej 6 kwietnia 2018 r. z DXC TECHNOLOGY Polska Sp. z o.o. (dawniej: ENTERPRISE SERVICES Polska Sp. z o.o.). Powodem jest zwłoka wykonawcy w realizacji umowy.
Czy pod pojęciem „łącznej wartości zmian umowy” z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp mieszczą się także zmiany wartości umów dokonywane na podstawie innych przesłanek z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp? Odpowiedzi na to pytanie udziela Urząd Zamówień Publicznych w Informatorze UZP Nr 4/2018. Poniżej przeczytasz skrót opinii prawnej. Dowiedz się, jak właściwie modyfikować umowę i jakie wartości ograniczają Cię w dokonywanych zmianach.
Planujemy ogłosić przetarg nieograniczony na budowę systemu gospodarki ściekowej. Całość zadania wynosi 18.000.000 zł. Będziemy wnioskować do WFOŚiGW o udzielenie pożyczki w kwocie 5.000.000 zł na to zadanie. Okres spłaty rozłożony zostanie na 15 lat. Czy w związku z tym musimy wystąpić do Prezesa UZP o wyrażenie zgody na realizację takiego zadania?
Eksperci portalu oferują kompleksową wiedzę i wsparcie w zakresie zamówień publicznych.