To, że ocena dokonana przez zamawiającego i odwołującego może być różna, jest stanem naturalnym. Każdy podmiot ocenia bowiem przez pryzmat własnych przekonań, doświadczeń i potrzeb. Dotyczy to zwłaszcza ocen otwartych, opisowych, w których nie przyznaje się, jak na teście, konkretnych punktów za konkretną odpowiedź. Jednak aby podważyć ocenę zamawiającego, należy wskazać i udowodnić jej niezgodność z prawem (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 stycznia 2016 r.; sygn. akt KIO 2737/15).
W ramach postępowania odwoławczego odwołujący ma obowiązek postawić konkretne zarzuty w zakresie niezgodności z prawem czynności zamawiającego, które następnie ma obowiązek udowodnić, a nie zgłaszać swoje wątpliwości co do potencjalnie niezgodnych z prawem czynności zamawiającego, czy też ewentualne postulaty, w sprawie których Izba miałaby prowadzić jakieś ogólne postępowanie wyjaśniające czy ocenę ich zasadności.