Z raportu kontroli przeprowadzonych przez Urząd Zamówień Publicznych w zakresie publikacji ogłoszeń w postępowaniach wynika m.in., że zamawiający sektorowi nie powinni udzielać zamówień w sposób „klasyczny”. Nie zmienia tego fakt, że procedury klasyczne są bardziej rygorystyczne niże sektorowe.
W toku kontroli UZP ustalił, że zarówno status zamawiającego jak i przedmiot udzielanego zamówienia świadczyły o tym, że zamawiający miał obowiązek stosować w postępowaniu przepisy właściwe dla zamówień sektorowych.
Tymczasem, jak przyznał sam zamawiający, skorzystał on „z klasycznych” rozwiązań, które są bardziej rygorystyczne niż przepisy „sektorowe”. To w jego ocenia uprawniało do zastosowania takich regulacji.
Z takim stanowiskiem nie zgodził się organ kotrolujący. Stwierdził, że ustawa Pzp nie pozostawia zamawiającemu swobody wyboru, z jakiego modelu udzielenia zamówienia chce skorzystać, cyt.: „(…) usunięto (z ustawy Pzp – przyp. red.) zatem wątpliwości zamawiających dotyczące podstawy prawnej ciążącego na nich obowiązku stosowania ustawy Pzp i wyeliminowano sytuacje, w których jeden i ten sam podmiot zobowiązany był do stosowania ustawy Pzp w oparciu o różne przepisy ustawy. Reasumując stwierdzić należy, że zamawiający jako podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp do udzielenia przedmiotowego zamówienia jest zobowiązany stosować przepisy Rozdziału 5 (Zamówienia Sektorowe) Działu III (Przepisy szczególne) ustawy Pzp, tj. art. 132 i n. ustawy Pzp”.
Jednocześnie UZP uznał, że „zamawiający publikując w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o zamówieniu na wzorze formularza stanowiącego załącznik nr II do ww. rozporządzenia wykonawczego zamiast na obowiązującym go wzorze formularza stanowiącego załącznik nr V do przedmiotowego rozporządzenia wykonawczego, naruszył art. 11 ust. 7 ustawy Pzp w zw. z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1986”.
Źródło: Informator UZP 3/2017
Opracowanie: