zamówienia sektorowe

Zamówienia sektorowe w Prawie zamówień publicznych

Zamówienia sektorowe w ustawie Pzp – definicja pojęcia i sposób udzielania

Zamówienie sektorowe to specyficzny rodzaj zamówienia, które jest udzielane przez zamawiającego sektorowego. Służy ono do prowadzenia działalności w jednym z rodzajów działalności sektorowej, które są wymienione enumeratywnie w ustawie Prawo zamówień publicznych. Ustawa Pzp zawiera szczegółowe przepisy dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych oraz zasadności ich stosowania w kontekście działalności sektorowej. Procedury te mają na celu zapewnienie efektywności w sektorach, które są kluczowe dla funkcjonowania gospodarki. Między innymi o tym, kiedy zamawiający ma status sektorowego i kiedy w świetle prawa udziela zamówienia sektorowego, piszemy w poniższym artykule. Dowiesz się z niego również, jak przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego i sprawdzisz, czym w praktyce różni się ten specyficzny rodzaj zamówienia od pozostałych zamówień ustawowych.

W tym artykule
  • Status zamawiającego sektorowego mogą, w określonych sytuacjach, mieć wszystkie podmioty zdefiniowane w art. 4 ustawy Pzp jako zamawiający publiczni.
  • Dla oceny, jaki status w danym postępowaniu ma podmiot zamawiający, istotne jest to, czy udziela on zamówienia w celu prowadzenia działalności sektorowej, czy w innym celu.
  • Do kręgu zamawiających sektorowych należą również podmioty, które nie są zamawiającymi publicznymi, ale na które zamawiający publiczni – pojedynczo lub wspólnie, wywierają dominujący wpływ, zwane również przedsiębiorstwami publicznymi.
  • Działalność sektorowa obejmuje 7 sektorów, w tym gospodarki wodnej, energii elektrycznej, gazu i energii cieplnej, usług transportowych, portów, przystani i portów lotniczych, usług pocztowych, wydobycia ropy naftowej i gazu oraz poszukiwania lub wydobycia węgla lub innych paliw stałych.
  • Progi unijne dla zamówień sektorowych wynoszą 443.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 2.054.235 zł – dla dostaw usług lub organizowania konkursów, 5.538.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 25.680.260 zł – dla robót budowlanych, 1.000.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 4.637.000 zł – dla usług społecznych i innych szczególnych usług.
  • Procedury udzielania zamówień sektorowych, z uwagi na ich specyfikę, charakteryzuje znacznie większa elastyczność niż w przypadku zamówień klasycznych. Niemniej, z uwagi na liczne podobieństwa i analogiczne rozwiązania wobec tych przyjętych dla zamówień klasycznych „przepisy sektorowe” odsyłają w przypadku wielu elementów procedury do regulacji dotyczących zamówień klasycznych o wartości równej progom unijnym i wyższej.

Jakie są reguły postępowania przy zawieraniu umowy ramowej przez zamawiającego sektorowego?

Pytanie:

Jako zamawiający sektorowy planujemy wszcząć postępowanie publiczne powyżej progów unijnych, mające na celu zawarcie 3 umów ramowych z wykonawcami, którzy nie będą podlegali wykluczeniu, ich oferty odrzuceniu i którzy zostaną wybrani na podstawie kryteriów selekcji (w przypadku kiedy wpłynie więcej ofert niż 3).

Przedmiotem postępowania będą usługi, które mogą być realizowane bezpośrednio u zamawiającego, w siedzibie wykonawcy lub częściowo u zamawiającego i częściowo u wykonawcy. Od rodzaju zlecanych prac będzie zależeć wynagrodzenie, które może mieć charakter ryczałtowy lub kosztorysowy (rozliczane powykonawczo) lub w części ryczałtowy i w części kosztorysowy.

W związku z powyższym pojawiają się następujące pytania:

1. Czy zamawiający w ramach umowy ramowej może przyjąć różne formy wynagrodzenia i czy powinien już w umowie ramowej określić, jaki rodzaj prac i w jakiej formie będzie rozliczany? Czy ta kwestia powinna być przedmiotem postępowania wykonawczego do umowy ramowej?

2. Czy zamawiający, określając w SWZ kryteria oceny ofert (które będą miały zastosowanie do ofert składanych w postępowaniach wykonawczych), może dla różnych rodzajów prac określić różne kryteria oceny ofert? Przykładowo przy rozliczeniu ryczałtowym wskażemy kryterium cena, przy rozliczeniu kosztorysowym cena + termin realizacji lub termin przystąpienia do realizacji.

3. Czy oferty w postępowaniach wykonawczych muszą być również zabezpieczone kodem? I czy do otwarcia ofert wykonawczych stosuje się przepisy art. 221 i następne?

4. Czy w przypadku prac wykonywanych w trybie pilnym/awaryjnym kryterium oceny ofert wykonawczych może stanowić tylko termin realizacji albo mobilizacji?