Ustawodawca pozostawił do wyłącznej dyspozycji zamawiającego kwestię dotyczącą możliwości podziału zamówienia na części. Decyzja ta nie może być jednak całkowicie subiektywna. Zamawiający nie może bez głębszej refleksji nie uwzględnić faktycznych okoliczności, jeśli te uniemożliwiają mu podział zamówienia na części. Należy pamiętać, że decyzja ta ma istotne znaczenie dla biegu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Może bowiem umożliwić udział w postępowaniu szerszemu gronu podmiotów, którzy specjalizują się w danym przedmiocie zamówienia (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 2 lutego 2022 r., sygn. akt KIO/KD 3/22).
Podejmując decyzję o przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający musi zbadać, czy:
Zamawiający musi także uwzględniać sytuację podmiotową wykonawców. Powinien więc przeanalizować, czy jego decyzja nie naruszy zasady w równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji.
Swobodę zamawiającego w decyzji o braku podziału zamówienia na części ogranicza także zasada uczciwej konkurencji. Nie ulega wątpliwości, że zamawiający, przygotowując postępowanie, ma obowiązek wziąć powyższe kwestie pod uwagę. Jeśli jednak podział na części w danym postępowaniu nie jest uzasadniony żadnymi względami – to ustawodawca niewątpliwie takiego obowiązku nie ustanowił.
Więcej na temat podziału zamówienia na części i decyzji w tym zakresie piszemy tutaj: