Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano raport firmy MarketPlanet sporządzony z udziałem wielu uczestników rynku zamówień publicznych reprezentujących zarówno wykonawców jak i zamawiających podsumowujący zamówienia publiczne w 2022 roku. Raport wskazuje m.in., jak rynek wyglądał od strony zamawiającego, jakie największe potrzeby i wyzwania wiążą się z udzielaniem zamówień publicznych oraz jakie są rekomendacje i dobre praktyki w tym obszarze. W artykule przedstawiamy najciekawsze wnioski wynikające z raportu. Jego pełna treść dostępna jest na stronie UZP w dokumencie pt. „Raport 2022: Przyszłość i wyzwania zamówień publicznych”.
Raport sporządzono z badania ankietowego przeprowadzonego wśród 800 jednostek zamawiających. Największą grupę ankietowanych podmiotów stanowiły jednostki samorządu terytorialnego (66,5%), potem służba zdrowia i administracja publiczna (po 10,4%).
Z raportu wynika, że zamawiający jako główne wyzwania w 2022 roku na polu zamówień publicznych postrzegali m.in.:
1) niejasne interpretacje nowych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych,
2) braki kadrowe w działach zamówień publicznych wynikające zdaniem ekspertów m.in. z niskiego wynagrodzenia kadr zamówień publicznych,
3) nowe rozporządzenia w zakresie zamówień publicznych,
4) mnogość podpisów elektronicznych i związane z tym problemy w weryfikacji podpisów.
Eksperci podnoszą także, że wyzwania o charakterze merytorycznym zarówno dziś jak i w przyszłości będą dotyczyć zarządzania skutkami pandemii COVID-19 oraz konsekwencjami wojny w Ukrainie. Przykładem takiego problemu są masowe wnioski o waloryzację wynagrodzeń w przypadku długoterminowych umów w sprawie zamówień publicznych.
Gros pytań do zamawiających dotyczyło digitalizacji zamówień publicznych i związanych z nią problemów. Z odpowiedzi wynika, że:
1) większość zamawiających (58,9%) korzysta z komercyjnych platform zakupowych, 39,4% jednostek używa platfromy e-Zamówienia w połączeniu z miniPortalem,
2) wśród potrzeb dotyczących funkcjonalności systemów informatycznych znajdują się: weryfikacja podpisów elektronicznych w systemie, możliwość automatycznego przygotowania sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych oraz tworzenia informacji z otwarcia ofert i protokołu na podstawie dokumentów, integracja ogłoszeń i zmian czynionych w treści dokumentacji z ogłoszeniami, weryfikacja dokumentów wykonawcy z ZUS, US, CEIDG, KRS.
Z ankiet przeprowadzonych wśród zamawiających wynika, że wiedzę merytoryczną czerpią najczęściej z oficjalnych materiałów oraz konferencji UZP, płatnych szkoleń i internetowych portali branżowych.
Polecamy jeden z największych Portali Zamówień Publicznych na rynku >> www.PORTALZP.pl
W dziale raportu dotyczącym dobrych praktyk w zamówieniach publicznych odnajdujemy wskazówki związane z:
1) waloryzacją umów w sprawie zamówień publicznych,
2) modyfikacją postanowień umów o zamówienia publiczne,
3) walidacją podpisów elektronicznych,
4) pracą zdalną i elektroniczną obsługą procesu udzielania zamówień publicznego a następnie jego realizacji,
5) planowaniem zamówień publicznych,
6) zamawianiem systemów informatycznych według wytycznych Urzędu Zamówień Publicznych,
7) cyberbezpieczeństwem w zamówieniach publicznych.
W pierwszych dwóch rozdziałach omówiono m.in. nowelizację przepisów ustawy Pzp w zakresie art. 439 ustawy Pzp i wprowadzonego obowiązku przewidzenia postanowień o waloryzacji umów zawieranych na czas dłuższy niż 6 miesięcy.
W zakresie walidacji podpisów elektronicznych raport wskazuje m.in., jak walidować poszczególne rodzaje podpisów takie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany i osobisty oraz jak dbać o ochronę danych osobowych w związku z weryfikacją podpisów.
Szczególnie praktyczny wydaje się rozdział związany z elektroniczną obsługą zamówień publicznych. Odnajdziemy tutaj kilkadziesiąt wskazówek dotyczących podejmowanych czynności. Poniżej kilka z nich:
1) nie przekazuj dokumentów do ręcznego podpisu,
2) nie generuj kluczy do szyfrowania i deszyfrowania ofert,
3) unikaj możliwości wystąpienia kilkukrotnego szyfrowania plików przez wykonawców,
4) unikaj korzystania z zewnętrznych serwisów, konieczności logowania się do innych narzędzi, rozproszonej komunikacji,
5) nie organizuj publicznej sesji otwarcia ofert – tradycyjnie w biurze,
6) unikaj rozproszonej dokumentacji – część w postaci papierowej, a część w elektronicznej, itp.
Temat cyberbezpieczeństwa zamówień publicznych w raporcie odniesiono głównie do przygotowywanej nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje możliwość uznania przedsiębiorcy za tzw. dostawcę wysokiego ryzyka i odrzucenia jego oferty. Planowane zmiany przepisów wynikają m.in. z potrzeby szerszej ochrony cyberbezpieczeństwa państwa z uwagi na wojnę między Rosją i Ukrainą.
Wszystkie informacje zawarte w artykule pochodzą z opracowania pt. „Przyszłość i wyzwania zamówień publicznych. Raport 2022”, którego pełna treść jest dostępna na stronie WWW UZP.
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl/
Opracowanie: