Po ostatnich dużych zmianach Prawa zamówień publicznych zmieniły się reguły potwierdzania braku podstaw do wykluczenia z postępowania i spełniania warunków udziału w postępowaniu. Co do zasady wstępne oświadczenie (w progach unijnych składane w formie JEDZ) wnosi każdy wykonawca z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Dokumenty potwierdzające wskazane w oświadczeniach okoliczności złoży wykonawca, którego oferta okazała się najkorzystniejsza. O szczegółach poniżej.
Stosownie do art. 25a ustawy Pzp do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub siwz. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że oferent:
1) nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu;
2) spełnia kryteria selekcji.
Jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub je przekracza, oświadczenie wykonawca składa w formie jednolitego dokumentu.
Wykonawca, który powołuje się na zasoby innych podmiotów, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia oraz spełniania, w zakresie, w jakim powołuje się na ich zasoby, warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji:
1) składa także jednolite dokumenty dotyczące tych podmiotów – jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne,
2) zamieszcza informacje o tych podmiotach we własnym oświadczeniu.
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców, jednolity dokument lub oświadczenie składa każdy z konsorcjantów. Dokumenty te potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji oraz brak podstaw wykluczenia w zakresie, w którym każdy z wykonawców wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji oraz brak podstaw wykluczenia.
Ważne
Wykonawca może wykorzystać w jednolitym dokumencie nadal aktualne informacje zawarte w innym jednolitym dokumencie złożonym w odrębnym postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Dalsze dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia i spełnianie warunków złoży jedynie podmiot, którego oferta okazała się najkorzystniejsza. Czynności wezwania zamawiający dokona jeszcze przed wyborem najkorzystniejszej oferty. Należy przy tym pamiętać, że organizator postępowania ma prawo na każdym jego etapie będzie zażądać od wykonawcy złożenia stosownych oświadczeń i dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do tego, by zapewnić odpowiedni przebieg procedury udzielenia zamówienia (art. 26 ust. 2f ustawy Pzp).
Oświadczenie oraz JEDZ muszą być aktualne na dzień składania ofert lub wniosków. Z kolei wymagane przez zamawiającego dokumenty i oświadczenia potwierdzające okoliczności wskazane w JEDZ i oświadczeniu powinny być aktualne na dzień ich złożenia tj. możliwie najbardziej aktualne. Należy przy tym uwzględnić minimalne terminy świeżości” dokumentów określone przepisami rozporządzenia w sprawie dokumentów.