Zamawiający musi unieważnić postępowanie, w przypadku gdy cena oferty najkorzystniejszej przewyższa wartość, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizacje zadania. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jest on w stanie pokryć różnicę pomiędzy wartością oferty najkorzystniejszej a deklarowaną na sesji otwarcia ofert kwotą (art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp).
W pierwszej kolejności zamawiający musi dokonać oceny złożonych ofert na podstawie przyjętych kryteriów w celu wyłonienia tej najkorzystniejszej. Dotyczy to wszystkich ofert złożonych w postępowaniu, zarówno tych, których wartość przewyższa zadeklarowaną kwotę, jak i tych, których wartość jest poniżej. Dopiero po przeprowadzeniu pełnej procedury badania można zdefiniować wartość oferty najkorzystniejszej w poszczególnych zadaniach, a co za tym idzie - znana będzie konkretnie różnica między wartością oferty najkorzystniejszej a deklarowaną przez zamawiającego kwotą.
Z punktu widzenia przesłanki wyrażonej w art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp istotna jest kwota, jaką zamawiający podaje bezpośrednio przed otwarciem ofert. Jest to minimalna cena gwarantująca przejrzystość i jawność postępowania. Służy ona realizacji zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp), jest bowiem znana wszystkim wykonawcom od momentu otwarcia ofert.
Znajomość wartości szacunkowej zamówienia przydaje się przy zarzucie rażąco niskiej ceny, a kwota podana przed otwarciem ofert (wartość brutto) chroni wykonawców przed arbitralnymi decyzjami zamawiającego w trakcie oceny ofert w zakresie unieważnienia postępowania z powodu braku środków na sfinansowanie zamówienia. Zatem decydujące znaczenie będzie mieć kwota podana bezpośrednio przed otwarciem ofert i tylko do takiego aspektu należy się odnieść, rozpatrując możliwość unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
Dostrzeżenia również wymaga fakt, że decyzja o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp może zostać podjęta tak do całości postępowania, jak i do jego części. Zamawiający ma w tym zakresie swobodę – do której części zamówienia chce dołożyć niezbędną kwotę, a do której nie. Jednak trzeba pamiętać o tym, że organizator przetargu nie ma obowiązku zwiększania kwoty przeznaczonej na sfinansowanie konkretnego zadania.