Zmiana progu stosowania ustawy Pzp to dopiero początek rewolucji w przetargach  

Stan prawny na dzień: 23.05.2014
paragraf

Ustawa z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 423) weszła w życie 16 kwietnia 2014 roku. Najistotniejsza zmiana wprowadzona powyższą nowelizacją dotyczy zwiększenia progu zastosowania ustawy Pzp z 14 000 euro do 30 000 euro (co stanowi równowartość 126 747,00 zł) . Ze względu na brak obowiązku publikowania znacznej ilości ogłoszeń o nich, wykonawcom trudniej będzie do nich dotrzeć.

Ważną informacją jest to, że nowa wysokość progu, od którego powstaje obowiązek stosowania ustawy, dotyczy wszystkich kategorii zamawiających. Oznacza to, że wszystkie zamówienia o wartości nie przekraczającej kwoty 30 000 euro zamawiający mogą realizować bez konieczności stosowania procedur przetargowych.

Mniej ogłoszeń o zamówieniach

Podwyższenie progu zastosowania ustawy Pzp podyktowane było przede wszystkim zmianą siły nabywczej pieniądza. Dokonano analizy przepisów dotyczących zamówień publicznych obowiązujących w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Warto zauważyć, że prawo zamówień publicznych jest w tym zakresie nowelizowane po raz pierwszy. Natomiast zmiana jest wyraźna, bowiem tzw. próg bagatelności zwiększył się ponad dwukrotnie. Niesie to za sobą daleko idące konsekwencje dla całego rynku zamówień publicznych, gdyż wskutek nowelizacji liczba ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych zmniejszy się o ok. 45 tysięcy, a szacunkowa wartość tych zamówień wynosi ok. 3,6 mld zł.

Badania naukowe

Oprócz podwyższenia progu stosowania ustawy Pzp, najnowsza nowelizacja wprowadza również zmiany mające w założeniu wychodzić naprzeciw oczekiwaniom zamawiających z dziedziny nauki lub z zakresu działalności kulturalnej. Chodzi dokładnie o wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy Pzp zamówień o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne (tj. kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp), których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych. Przy czym nie mogą one służyć prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju (tak: nowy art. 4 pkt 8a Pzp).

Analogiczne wyłączenie wprowadzono w stosunku do zamówień na dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem zbiorów muzealnych i bibliotecznych. Pod warunkiem, ze przetargi te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności (tak: nowy art. 4 pkt 8b Pzp).

Progi unijne

Konsekwencją wprowadzenia powyższych zmian będzie to, że zamawiający z sektora finansów publicznych oraz zamawiający będący innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, obowiązani będą do stosowania ustawy Pzp  na dostawy lub usługi od wartości zamówienia wynoszącej dopiero równowartość 134 000 euro. Z kolei obowiązek stosowania ustawy przez pozostałych zamawiających (z wyjątkiem zamawiających sektorowych i zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa), powstanie gdy wartość zamówienia będzie równa lub przekroczy aż 207 000 euro.

Choć zamawiający udzielający zamówienia z dziedziny nauki lub z zakresu działalności kulturalnej poniżej progów unijnych nie będą przy tym zobligowani do stosowania przepisów ustawy, to jednak nadal będą oni zamieszczać ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz publikować informacje o udzieleniu zamówienia.

Unijne wytyczne

Zdaniem ekspertów powyższe zmiany są niewystarczające. Konieczne bowiem jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego przyjętych na początku tego roku dyrektyw unijnych o zamówieniach publicznych. Kluczową zmianą, którą niosą za sobą nowe regulacje, to rezygnacja z kryterium ceny na rzecz jakości wykonania i długookresowych kosztów użytkowania. Poza tym, unijny ustawodawca dąży też do pełnej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, a w związku z tym ograniczenia zbędnychformalności. Najnowsza nowelizacja jeszcze nie uwzględnia tych założeń, niemniej jednak zważywszy na to, że państwa członkowskie mają 24 miesiące na implementację założeń płynących z nowych dyrektyw, w najbliższym czasie należy oczekiwać dalszych zmian ustawy Pzp.

Autor:

Justyna Kyć

ekspert APEXnet i Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy