Z dniem 28 września br. wykreślono z ustawy Pzp regulację art. 11 ust. 1 pkt 10. Zmiany mają na celu zapewnienie stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych do zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007. Do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego należy stosować Prawo zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem procedury odwoławczej przed Krajową Izbą Odwoławczą. Sprawdź źródło i konsekwencje nowelizacji.
Przedstawiamy krótkie omówienie nowelizacji.
W związku z wprowadzoną zmianą nie będzie już wątpliwości, że na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym przepisy ustawy Pzp stosuje się do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego:
Zmiana ta przesądza, iż Krajowa Izba Odwoławcza jest właściwa w sprawach odwołań od decyzji co do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym. Wnosiła o to Komisja Europejska w związku ze sprawozdaniem Polski z realizacji w 2021 roku decyzji Komisji (UE) 2021/1885 z 20 kwietnia 2021 r. w sprawie pomocy państwa SA.43127 – 2018/C (ex 2015/NN) (ex 2015/N) wdrożonej przez Polskę na rzecz Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. (notyfikowanej jako dokument nr C(2021) 855) (Dz.Urz. UE L 386 z 29.10.2021, str. 1) oraz w sprawie EU-Pilot- EUP(2022)10363.
Zgodnie z wykreślonym art. 11 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp jej regulacji nie stosowano do zamówień na usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem. W porządku prawnym występowała pozorna niespójność między ustawą z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym i ustawą Pzp, co zmotywowało ustawodawcę do nowelizacji. Brak było też regulacji dotyczącej prowadzenia postępowań odwoławczych dotyczących konkursowego wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego. W związku z tym w Krajowej Izbie Odwoławczej ukształtowała się praktyka odrzucania kierowanych do niej odwołań od czynności i zaniechań zamawiającego dotyczących zamówień usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem.
Zgodnie z art. 23 ustawy zmieniającej do postępowań:
1) o udzielenie zamówienia publicznego, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego innego niż koleją lub metrem,
2) w sprawie konkursów i zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem
– wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy tj. przed 28 września 2023 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Także do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed 28 września br. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Podstawa prawna