Czy sprzęt medyczny do rehabilitacji „pocovidowej” można zakupić poza ustawą Pzp?

Stan prawny na dzień: 25.10.2021
Czy sprzęt medyczny do rehabilitacji „pocovidowej” można zakupić poza ustawą Pzp?

Zamawiający, który realizuje usługi rehabilitacji pacjentów po przebytej chorobie COVID-19, potrzebuje doposażyć obiekt w niezbędny sprzęt rehabilitacyjny. Czy nadal można na podstawie art. 6a ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.) zakupić sprzęt medyczny (kardiomonitory, aparaty do spirometrii, systemy do monitorowania treningów, bieżnie, sprzęt rehabilitacyjny) z wyłączeniem stosowania przepisów o zamówieniach publicznych?

Zakładamy, że zakup wskazanych w pytaniu sprzętów medycznych tj. kardiomonitorów, aparatów do spirometrii, systemów do monitorowania treningów, bieżni, sprzętu rehabilitacyjnego ma służyć realizacji rehabilitacji osób po przebytej chorobie COVID-19. Stąd należy skłaniać się do uznania, że dopuszczalne jest dokonanie zamówienia z wyłączeniem stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy o COVID.

Wymogi ustawy covidowej

Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów nowej ustawy Pzp. Musi być jednak dodatkowo spełniony jeden z dwóch warunków:

  • zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub
  • wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Czy przedmiot zakupu jest faktycznie niezbędny, by przeciwdziałać COVID-19?

W pierwszej kolejności należy zatem ustalić, czy przedmiot zakupu jest niezbędny do przeciwdziałania COVID-19.

Pomocny w interpretacji pojęcia przeciwdziałania COVID-19 może być art. 2 ust. 2 ustawy o COVID. Stanowi on, że ilekroć w ustawie jest mowa o „przeciwdziałaniu COVID-19” rozumie się przez to wszelkie czynności związane z:

  • zwalczaniem zakażenia,
  • zapobieganiem rozprzestrzenianiu się,
  • profilaktyką oraz
  • zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych,

choroby.

W świetle przedstawionych w pytaniu informacji, zamawiający planuje kupić sprzęt medyczny pomocny w rehabilitacji osób po przebytej chorobie COVID. Będzie on zatem używany do czynności związanych z profilaktyką i zwalczaniem skutków wirusa SARS-CoV-2. Tym samym można przyjąć, że dostawy tego sprzętu są niezbędne, by przeciwdziałać COVID-19.

Czy zachodzi prawdopodobieństwo rozprzestrzeniania się choroby lub zakup podyktowany jest ochroną zdrowia publicznego?

W dalszej kolejności po stwierdzeniu, że analizowana dostawa towaru jest niezbędna, by przeciwdziałać COVID-19, zamawiający musi zbadać, czy w analizowanej sprawie zaistniała też przesłanka wyłączenia, o której stanowi art. 6a ust. 1  ustawy o COVID-19. Mowa o okoliczności, w której zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub w której wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Do zastosowania omawianego przepisu wymagane jest zaistnienie przynajmniej jednej z tych przesłanek.

Niestety ustawa o COVID nie zawiera wskazówek, jak należy badać, czy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby, ani jak ocenić, czy ochrona zdrowia publicznego wymaga zastosowania wyłączenia.

Zamawiający musi samodzielnie zinterpretować okoliczności

Zamawiający ocenia więc samodzielnie możliwość wyłączenia stosowania przepisów nowej ustawy Pzp na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy o COVID. Rozważa przy tym okoliczności stanu faktycznego konkretnej sprawy, uwzględniając informacje przekazywane przez organy właściwe w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności przez Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego itp.

W przedmiotowym przypadku (bez posiadania wiedzy merytorycznej z obszaru zdrowia) wydaje się, że zachodzić będzie przesłanka w postaci niezbędności udzielenia zamówienia do przeciwdziałania COVID-19 z uwagi na to, że wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Integracji...

Powiązane treści