Zamawiający, który realizuje usługi rehabilitacji pacjentów po przebytej chorobie COVID-19, potrzebuje doposażyć obiekt w niezbędny sprzęt rehabilitacyjny. Czy nadal można na podstawie art. 6a ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.) zakupić sprzęt medyczny (kardiomonitory, aparaty do spirometrii, systemy do monitorowania treningów, bieżnie, sprzęt rehabilitacyjny) z wyłączeniem stosowania przepisów o zamówieniach publicznych?
Zakładamy, że zakup wskazanych w pytaniu sprzętów medycznych tj. kardiomonitorów, aparatów do spirometrii, systemów do monitorowania treningów, bieżni, sprzętu rehabilitacyjnego ma służyć realizacji rehabilitacji osób po przebytej chorobie COVID-19. Stąd należy skłaniać się do uznania, że dopuszczalne jest dokonanie zamówienia z wyłączeniem stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy o COVID.
Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów nowej ustawy Pzp. Musi być jednak dodatkowo spełniony jeden z dwóch warunków:
W pierwszej kolejności należy zatem ustalić, czy przedmiot zakupu jest niezbędny do przeciwdziałania COVID-19.
Pomocny w interpretacji pojęcia przeciwdziałania COVID-19 może być art. 2 ust. 2 ustawy o COVID. Stanowi on, że ilekroć w ustawie jest mowa o „przeciwdziałaniu COVID-19” rozumie się przez to wszelkie czynności związane z:
choroby.
W świetle przedstawionych w pytaniu informacji, zamawiający planuje kupić sprzęt medyczny pomocny w rehabilitacji osób po przebytej chorobie COVID. Będzie on zatem używany do czynności związanych z profilaktyką i zwalczaniem skutków wirusa SARS-CoV-2. Tym samym można przyjąć, że dostawy tego sprzętu są niezbędne, by przeciwdziałać COVID-19.
W dalszej kolejności po stwierdzeniu, że analizowana dostawa towaru jest niezbędna, by przeciwdziałać COVID-19, zamawiający musi zbadać, czy w analizowanej sprawie zaistniała też przesłanka wyłączenia, o której stanowi art. 6a ust. 1 ustawy o COVID-19. Mowa o okoliczności, w której zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub w której wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Do zastosowania omawianego przepisu wymagane jest zaistnienie przynajmniej jednej z tych przesłanek.
Niestety ustawa o COVID nie zawiera wskazówek, jak należy badać, czy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby, ani jak ocenić, czy ochrona zdrowia publicznego wymaga zastosowania wyłączenia.
Zamawiający ocenia więc samodzielnie możliwość wyłączenia stosowania przepisów nowej ustawy Pzp na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy o COVID. Rozważa przy tym okoliczności stanu faktycznego konkretnej sprawy, uwzględniając informacje przekazywane przez organy właściwe w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności przez Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego itp.
W przedmiotowym przypadku (bez posiadania wiedzy merytorycznej z obszaru zdrowia) wydaje się, że zachodzić będzie przesłanka w postaci niezbędności udzielenia zamówienia do przeciwdziałania COVID-19 z uwagi na to, że wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.