KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającą dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (1), w szczególności jej art. 32 ust. 1, art. 52 ust. 2 i art. 64,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (2), w szczególności jej art. 33 ust. 1,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE (3), w szczególności jej art. 51 ust. 1, art. 75 ust. 3 i art. 79 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (4), w szczególności jej art. 71 ust. 1, art. 92 ust. 3 i art. 96 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (5), w szczególności jej art. 3a,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/13/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. koordynującą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnotowych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (6), w szczególności jej art. 3a,po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1780 (7) ustanawia standardowe formularze (e-formularze) do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych. Rozporządzenie to ma zastąpić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1986 (8) w celu dostosowania standardowych formularzy określonych w tym rozporządzeniu do transformacji cyfrowej.
(2) Aby pomóc państwom członkowskim w wypełnianiu ich obowiązków sprawozdawczych wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE (9), Komisja ma publikować niektóre informacje na temat ekologicznie czystych pojazdów poprzez monitorowanie odpowiednich danych dostępnych za pośrednictwem bazy danych Tenders Electronic Daily (TED) zgodnie z dyrektywami 2014/24/UE i 2014/25/UE. W świetle ostatnich zmian w dyrektywie 2009/33/WE (10) istnieje potrzeba bardziej szczegółowych informacji w ogłoszeniach o udzieleniu zamówienia. Takie informacje umożliwią kompleksową sprawozdawczość w zakresie pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych oraz innych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, ułatwiając tym samym monitorowanie działań w ramach TED oraz sprawozdawczość państw członkowskich. Należy zatem dostosować standardowe formularze, tak aby zawierały dodatkowe pola opcjonalne dla kategorii pojazdu, mającego zastosowanie odniesienia prawnego oraz wskaźnika potwierdzającego, czy procedura wchodzi w zakres yrektywy 2009/33/WE.
(3)Aby zapewnić dostosowanie polityczne standardowych formularzy do celów środowiskowych Unii oraz w interesie jasności i spójności sprawozdawczości, z uwzględnieniem potrzeb państw członkowskich, należy zaktualizować pole dotyczące zielonych zamówień oraz uprościć pole dotyczące innowacyjnych zamówień.
(4) Standardowe formularze należy również dostosować i udoskonalić w niektórych aspektach, które zostały wskazane przez państwa członkowskie i Komisję w procesie prowadzącym do przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1780, takich jak opis niektórych terminów handlowych i ich stosowanie.
(5) Aby umożliwić sprawne przejście techniczne, państwa członkowskie potrzebują czasu na przygotowanie się do stosowania nowych standardowych formularzy. W celu wyjaśnienia, że przez pewien okres można stosować zarówno standardowe formularze ustanowione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1986, jak i formularze ustanowione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1780, należy ustanowić przepisy przejściowe.
Ze względu na pewność prawa datę uchylenia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1986 należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/1780.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1780 wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 3 otrzymuje brzmienie:
Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 traci moc ze skutkiem od dnia 14 listopada 2022 r.”;
2) dodaje się art. 3a w brzmieniu:
Od dnia 14 listopada 2022 r. do dnia 24 października 2023 r. do publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej można stosować zarówno formularze ustanowione niniejszym rozporządzeniem, jak i formularze ustanowione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1986.”;
3) w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2022 r.