ROBOTY BUDOWLANE

Stan prawny na dzień: 17.04.2023

Roboty budowlane to jeden z trzech rodzajów zamówień (pozostałe to usługi i dostawy), które mogą być przedmiotem umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przepisy ustawy Pzp definiują roboty budowlane jako:

  • wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, w załączniku I do dyrektywy 2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV), lub obiektu budowlanego, a także
  • realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego (art. 7 pkt 21 ustawy Pzp).

Upraszczając definicję do poszczególnych jej elementów, można zauważyć, że ustawa Pzp jako roboty budowlane traktuje następujące kategorie prac:

  • wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,
  • wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie obiektu budowlanego,
  • realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.

Europejskie wykazy robót budowlanych

W celu ustalenia czynności, które wchodzą w zakres robót budowlanych, przepisy ustawy Pzp odsyłają do:

Które kody CPV opisują roboty budowlane według Prawa zamówień publicznych?

Do działu 45 słownika CPV przypisane są następujące kody:

  • 45000000-7 (Roboty budowlane),
  • 45100000-8 (Przygotowanie terenu pod budowę),
  • 45200000-9 (Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej),
  • 45300000-0 (Roboty instalacyjne w budynkach),
  • 45400000-1 (Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych),
  • 45500000-2 (Wynajem maszyn i urządzeń wraz z obsługą operatorską do prowadzenia robót z zakresu budownictwa oraz inżynierii wodnej i lądowej).

Kody te dzielą się następnie na coraz bardziej szczegółowe:

1)     grupy (określa to trzecia cyfra w kodzie),

2)     klasy (określa to czwarta cyfra w kodzie) oraz

3)     kategorie (określa to piąta cyfra w kodzie oraz następne trzy cyfry – szósta, siódma i ósma, które zapewniają większy stopień precyzji w ramach każdej kategorii).

Robota budowlana a obiekt budowlany

W świetle ustawy Pzp robotą budowlaną jest też wykonanie, zaprojektowanie i wykonanie albo realizacja obiektu budowlanego. Przez „obiekt budowlany” należy natomiast rozumieć wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną (art. 7 pkt 14 ustawy Pzp).

Ustawa Pzp zawiera własną, przygotowaną na potrzeby zamówień publicznych, definicję pojęcia „roboty budowlane” oraz „obiekt budowlany”. W konsekwencji tego możliwa jest sytuacja, w której pewne prace są robotą budowlaną w myśl przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, a nie są robotami budowlanymi w świetle np. ustawy Prawo budowlane lub w codziennym (powszechnym) rozumieniu.

Przykładowo załącznik II do dyrektywy 2014/24/UE wskazuje, że robotą budowlaną jest „wynajem sprzętu budowlanego i burzącego wraz z obsługą operatorską”. Nie są to roboty budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Kwalifikacja zamówienia jako roboty budowlanej a obowiązki zamawiającego z Pzp

Prawidłowe ustalenie, że dane zamówienie obejmuje roboty budowlane (a nie usługi lub dostawy) jest istotne z punktu widzenia realizacji obowiązków zamawiającego charakterystycznych tylko dla tego rodzaju zamówienia, np.:

  • szacowanie wartości zamówienia na podstawie kosztorysu inwestorskiego (dla robót realizowanych w systemie „buduj”) lub planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych (dla robót realizowanych w systemie „projektuj i buduj”), dla usług i dostaw nie określono konkretnej metody szacowania wartości zamówienia;
  • wartość szacunkowa zamówienia na roboty budowlane musi być ustalona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed wszczęciem postępowania a w przypadku usług i dostaw okres ten wynosi 3 miesiące;
  • opisem przedmiotu zamówienia jest dokumentacja projektowa i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych (dla robót realizowanych w systemie „buduj”) albo program funkcjonalno-użytkowy (dla robót realizowanych w systemie „projektuj i buduj”). W przypadku usług i dostaw ustawa Pzp nie precyzuje jak ma wyglądać opis przedmiotu zamówienia;
  • termin składania ofert w trybie podstawowym, gdy zamówienie dotyczy robót budowlanych wynosi co najmniej 14 dni. Dla usług i dostaw jest to co najmniej 7 dni;
  • umowa w sprawie zamówienia publicznego, której przedmiotem są roboty budowlane musi zawierać między innymi postanowienia dotyczące podwykonawców (art. 437 oraz art. 464 ustawy Pzp) oraz warunków płatności częściowych (art. 447 ustawy Pzp).

Podstawa prawna

art. 7 pkt 14, pkt 21, art. 34 ust. 1, art. 36 ust. 1, art. 103, art. 283, art. 437, art. 447, art. 464 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).

Autor:

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce.
Słowa kluczowe:
roboty budowlane