SPECYFIKACJA TECHNICZNA WYKONANIA I ODBIORU ROBÓT BUDOWLANYCH

Stan prawny na dzień: 14.04.2023

Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych spełniają podwójną rolę w systemie zamówień publicznych:

1)     służą opisaniu przedmiotu zamówienia w przypadku robót budowlanych realizowanych w systemie „buduj” (art. 103 ustawy Pzp);

2)     mają znaczenie przy ustaleniu wartości szacunkowej zamówienia na roboty budowlane realizowane w systemie „buduj” (art. 34 ustawy Pzp).

Są niezbędne do określenia standardu i jakości wykonania robót. Zawierają zbiory wymagań związanych z zamawianymi robotami budowlanymi. Służą określeniu właściwości wyrobów budowlanych oraz oceny prawidłowości zastosowanych materiałów a także oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót.

Które przepisy normują specyfikacje techniczne?

Zakres i formę specyfikacji określają przepisy wykonawcze do ustawy Pzp, czyli rozporządzenie ministra rozwoju i technologii w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (par. 12–14).

Rola specyfikacji technicznych

Specyfikacje zawierają wymagania zamawiającego w zakresie sposobu i standardu wykonania robót budowlanych objętych przedmiotem zamówienia, zasady weryfikowania jakości wykonywanych robót, a także te dotyczące sposobu ich odbioru. 

Jako dokumenty określające standard i jakość wykonania robót budowlanych, mogą stanowić ten element opisu przedmiotu zamówienia, który pozwoli zamawiającemu na zastosowanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia wyłącznie kryterium ceny lub zastosowanie tego kryterium w zakresie większym niż 60%. Ustawa Pzp wskazuje bowiem, że zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy, oraz ich związki mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.

Skład specyfikacji zależy od stopnia skomplikowania robót budowlanych. Na specyfikacje składają się dokumenty dotyczące: wykonania robót i odbioru robót podstawowych, rodzajów robót według przyjętej systematyki lub rodzajów robót według grup robót.

Jeżeli przedmiotem zamówienia jest budowa lub remont w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, to specyfikacje opracowuje się z uwzględnieniem podziału grup robót według Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) i określa się w nich co najmniej:

  • roboty budowlane w zakresie przygotowania terenu pod budowę;
  • roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej;
  • roboty w zakresie instalacji budowlanych;
  • roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych.

Czemu służą ogólne specyfikacje techniczne?

Aby uniknąć powielania w każdym opracowaniu wymagań wspólnych dla robót budowlanych, można je ująć w ogólnej specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych.

Zakres merytoryczny specyfikacji

Minimum informacji, które muszą zawierać specyfikacje to:

  • strona tytułowa z podstawowymi danymi dotyczącymi zamawiającego, nazwy zamówienia, czy też imienia i nazwiska osoby opracowującej dokument;
  • część ogólna obejmująca między innymi określenie przedmiotu i zakresu robót budowlanych;
  • wymagania jakościowe co do materiałów, jakie będą użyte do wykonania zamówienia;
  • sposób wykonania robót budowlanych poprzez opisanie sprzętu i maszyn niezbędnych lub zalecanych do wykonania robót oraz wymagania dotyczące środków transportu;
  • wymagania dotyczące wykonania robót budowlanych z podaniem sposobu wykończenia poszczególnych elementów, tolerancji wymiarowych, szczegółów technologicznych oraz niezbędne informacje dotyczące odcinków robót budowlanych, przerw i ograniczeń, a także wymagania specjalne;
  • działania dotyczące kontroli, badań oraz odbioru wyrobów budowlanych i robót budowlanych w nawiązaniu do dokumentów odniesienia (czyli między innymi elementów dokumentacji projektowej, norm, i aprobat technicznych);
  • sposób rozliczenia robót tymczasowych i prac towarzyszących.

Podstawa prawna

  • art. 34, art. 103 ust. 1, art. 246 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.),
  • § 12–14 rozporządzenia ministra rozwoju i technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. poz. 2454),
  • ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
Autor:

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce.
Słowa kluczowe:
specyfikacja techniczna