Ustawa Pzp wskazuje, że jej przepisów nie stosuje się do zamówień o wartości poniżej progów unijnych na dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej. Chodzi m.in. o działalność związaną z organizacją wystaw, koncertów, konkursów czy festiwali. W artykule piszemy o tym, jak krok po kroku przebiegają zamówienia publiczne w instytucjach kultury zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy Pzp. Dowiesz się także, na jakich warunkach przeprowadzić zamówienia publiczne w instytucjach kultury w trybie niekonkurencyjnym, jakim jest procedura z wolnej ręki.
W artykule przeczytasz:
Artykuł 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp wskazuje, że jej przepisów nie stosuje się do pewnego rodzaju zamówień dotyczących działalności kulturalnej.
Jaki przedmiot zamówień z dziedziny kultury obejmuje zwolnienie od stosowania Pzp?
Omawiane zwolnienie od trybów ustawowych dotyczy zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją:
Zwolnienie dotyczy także działań:
Zwolnienie dotyczy jednak tylko tych zamówień, które nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności.
Jakiej wartości zamówienia publiczne w instytucjach kultury nie podlegają ustawie Pzp?
Omówione zwolnienie dotyczy zamówień o wartościach poniżej progów unijnych. Wysokość progów unijnych określa obwieszczenie prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 1 stycznia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.
W jakich procedurach dokonywać zakupów na zamówienia publiczne w instytucjach kultury zwolnione od Pzp?
Regulacjaart. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp nie oznacza, że wskazanych zamówień można udzielać w dowolny sposób. Wytyczne w tym zakresie zawierają art. 37a–37d ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Z przepisów tych wynikają następujące poniżej opisane obowiązki.
Zamówienia publiczne w instytucjach kultury muszą być ogłaszane
Podmiot, który prowadzi działalność kulturalną, zamieszcza na swojej stronie Biuletynu Informacji Publicznej ogłoszenie o zamówieniu, którego planuje udzielić. Ogłoszenie trzeba zamieścić w przypadku, gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza 130.000 zł. Górną granicą, do którejzamówienia publiczne w instytucjach kultury muszą być ogłaszane w BIP, jest oczywiście wartość progów unijnych.
Celem ogłoszenia jest poinformowanie wszystkich potencjalnie zainteresowanych podmiotów o zamówieniu, jakie zamawiający planuje zlecić.
Przepisy nie wskazują, co powinno zawierać ogłoszenie. Można przyjąć, że minimum to podanie informacji o:
Sprawdź procedury, jakim podlegają zamówienia publiczne w instytucjach kultury zwolnione od Pzp
Zamówienia należy udzielić w sposób, który zapewnia:
Zamawiający ma także obowiązek uwzględnić wszystkie okoliczności, które mogą mieć wpływ na udzielane zamówienia publiczne w instytucjach kultury.
Wydaje się, że zasadę przejrzystości zamawiający realizuje, zamieszczając po prostu ogłoszenie o udzielanym zamówieniu. Równe traktowanie potencjalnych wykonawców, którzy ubiegają się o zamówienie, oznacza brak ich dyskryminacji oraz niepreferowanie konkretnych podmiotów, które mogą zrealizować zamówienie. Zasada ta obowiązuje zamawiającego zarówno na etapie przygotowania postępowania, jak i jego prowadzenia.